Hei,
Kanskje angår spørsmålet mitt mer til håndverksfaget, men jeg stiller det uansett. Vi har en eldre støpejernsofa der ribbene skal byttes ut. De nye vi har kjøpt viser seg å være for korte, men er i kanontre og fasade slik at de passer selve innfestingspunktene på sofaen. Jeg har en ekstra ribbe, noe som gjør at jeg kan skjøte den ytterste ribben og så å si flytte de øvrige et hakk innover på setet, noe som ville gjøre at de passer i lengde ettersom sofaens bredde smalner svakt inn mot ryggen.
Spørsmålet mitt gjelder da hvilken skjøt som er fornuftig å bruke. Ribben er 35x25 mm. Jeg kan legge skjøten over en støtte, ca. 20 mm bred, som finnes i midten av sofaen og som alle ribbene er ment å skrues fast i nedenfra. Det jeg ser etter er altså både en sterk skjøt, men også en så usynlig som mulig. Har dere noen tanker?
Mvh og takk på forhånd/Erik
Kanskje angår spørsmålet mitt mer til håndverksfaget, men jeg stiller det uansett. Vi har en eldre støpejernsofa der ribbene skal byttes ut. De nye vi har kjøpt viser seg å være for korte, men er i kanontre og fasade slik at de passer selve innfestingspunktene på sofaen. Jeg har en ekstra ribbe, noe som gjør at jeg kan skjøte den ytterste ribben og så å si flytte de øvrige et hakk innover på setet, noe som ville gjøre at de passer i lengde ettersom sofaens bredde smalner svakt inn mot ryggen.
Spørsmålet mitt gjelder da hvilken skjøt som er fornuftig å bruke. Ribben er 35x25 mm. Jeg kan legge skjøten over en støtte, ca. 20 mm bred, som finnes i midten av sofaen og som alle ribbene er ment å skrues fast i nedenfra. Det jeg ser etter er altså både en sterk skjøt, men også en så usynlig som mulig. Har dere noen tanker?
Mvh og takk på forhånd/Erik
Hei og takk for deres svar. Ribben skal males hvit. Så hvis jeg spenner sammen de to ribbene jeg skal sammenføye til én og sager et diagonalt snitt som er 5x dimensjonen, limer denne, pusser og maler bør det bli bra? Med forbehold om min utførelse da.
Jeg kommer jo til å skru med kort treskrue nedenfra i det stag som sofaen har. Forsterkes eller svekkes fugen om jeg setter i en plugg vertikalt gjennom fugen?
Jeg kommer jo til å skru med kort treskrue nedenfra i det stag som sofaen har. Forsterkes eller svekkes fugen om jeg setter i en plugg vertikalt gjennom fugen?
Jeg har hørt ti ganger tykkelsen som en tommelfingerregel for laskens lengde, men det blir kanskje sterkt nok også med fem ganger. Men du skal ikke lime på sagesnittet. Overflaten skal være høvlet eller slipt helt glatt. Hvis du legger klosser dekket med plast på begge sider av lasket og presser med flere tvinger, kan du få et godt presstrykk over hele overflaten. Treplugg vil svekke, men det kan være lurt å slå i et par stifter for å holde delene på plass når du strammer tvingene. Limer du med polyuretanlim, tåler det fuktighet ganske bra.
Når jeg utdannet meg til båtbygger brukte vi ulike faktorer avhengig av hvilken side av bordet det var. Et bord på en småbåt er typisk 20x100mm hvis man skjøtet så snedskjøten syntes på 100mm siden så tok vi ganger 100x 5-6, og hvis man skjøtet så det snede syntes på 20mm siden ganger 20x 8-10.
Klikk her for å svare