Skal sette opp taklister og samboeren har valgt lister med antikt utseende. Hvilken side pleier man/skulle dere satt mot taket? Side 1 eller side 2?

• Antikk taklist holdes i hånden, med sidene merket som 1 og 2 for å diskutere hvilken side som skal vende mot taket.
Ja den var lur...jeg skulle ha satt 1en mot taket

Eneren mot taket.

Jeg satt i samme funderinger for noen år siden da jeg skulle forsøke å gjenopprette vårt sønderrenoverte hus fra århundreskiftet. Jeg hadde litt flaks da jeg fant en montert del av en originalliste fra 1906 i en garderobe/skrubb. Den listen satt med 2:en oppover. For øvrig kalles profilen i 2 for svanehals. Siden da har jeg minnesregelen "halsen oppover".

Snekkerne som (relativt nylig) renoverte mine foreldres hus, bygget i 1884, satte 1:en mot taket. Jeg synes ikke at noen variant blir penere enn den andre. Bestem selv?

• Liker
Aser
  • Laddar…
Burde være 2-eren oppover da man ser mer av profilen på 1-eren mot vegg da eller hvordan jeg skal uttrykke meg.
1-eren burde forsvinne mer hvis den sitter i taket og miste litt av poenget da.

Mikael_L
Min første tanke var 1 mot tak.
Men så ble jeg veldig usikker, hvordan man egentlig tenkte seg denne list en gang i tiden.

Lurer på om du ville fått flere og bedre svar om tråden ble flyttet til bygningsvern?
Der sitter det sikkert noen som har skummel kontroll på alle antikke lister som noen gang har eksistert. :)

Du kan PM en moderator om du vil ha tråden flyttet.

Ellers er det, som allerede sagt, dere kan rent teknisk velge hvilken side dere vil, det dere selv synes er finest.

• Liker
Aser
  • Laddar…
Jepp... det virker å fordele seg 50-50 både her på forumet og de jeg har snakket med. Jeg og gumman heller mot å sette side 2 mot taket. Jeg kommer tilbake med bilder av det ferdige resultatet når jeg får tid til å sette opp dem ...

• Liker
Aser
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.