Trenger hjelp med et spørsmål. Jeg holder på å gjøre om et rom og har lagt på et tilleggsisolerings-/ installasjonslag på 45mm. Innenfor dette ligger den ordinære dampsperren/plasten, deretter hovedisoleringen, sett innenfra og ut. Nå har jeg også satt inn en større dørparti som krevde en avveksling i form av en skikkelig limtredrager som er 90mm tykk. Ordinær isolering består av 90mm plate så derfor kommer jeg altså ikke ha noen isolering utenfor denne mer enn asfaltplate og en fasadeplate på 20mm som ligger mellom teglfasaden og luftspalten.
Spørsmålet blir da, skal jeg ha dampsperren direkte mot drageren, deretter 45mm isolering-kryssfiner-gips så det blir likt det øvrige? Alternativ 2 er å legge plasten etter tilleggsisoleringen deretter kryssfiner-gips? Noen med kunnskap?

T
J Jasse64 skrev:
Trenger hjelp med et spørsmål. Jeg holder på å gjøre om et rom og har lagt på en tilleggsisolering/ installasjonslag på 45mm. Innenfor dette ligger den ordinære dampsperren/plasten så hovedisoleringen, sett innenfra og ut. Nå har jeg også satt inn en større dørparti som krevde en avveksling i form av en skikkelig limtrebjelke som er 90mm tykk. Ordinær isolasjon består av 90mm plate så derfor vil jeg altså ikke ha noen isolasjon utenfor denne mer enn asfaltplate og en fasadeplate på 20mm som ligger mellom teglfasaden og luftspalten.
Spørsmålet blir da, skal jeg ha dampsperren direkte mot bjelken, deretter 45mm isolasjon-kryssfiner-gips så det blir likt det øvrige? Alternativ 2 er å legge plasten etter tillegsisolasjonen deretter kryssfiner-gips? Noen med kunnskap?
Ta du første alternativet, derfor man nå bygger med et installasjonslag, så kan du dra litt rør uten å ødelegge dampsperren, samt at du ikke borer en masse gipsskruer gjennom den, holder den så tett som mulig.

T Takläggare skrev:
Ta du första alternativet, derfor man nå bygger med et installasjonslag, så kan du legge litt rør uten å ødelegge dampsperren, samt at du ikke borer en masse gipsskruer gjennom den, holder den så tett som mulig.
Takk, ja det er slik den ligger nå, men fortsatt åpen. Ville få litt tanker om dette før jeg gjør det ferdig da det er lett å forandre. Tak og struktur under konstruksjon, delvis dekket med plastmembran, venter på ferdigstillelse.

• Liker
Takläggare
  • Laddar…
T
J Jasse64 skrev:
Takk, ja det er så den ligger nå, men fortsatt åpen. Ville få noen tanker om dette før jeg gjør det ferdig da det er lett å endre.[bilde]
Ser bra ut, også limtrebjelken har en god isolasjonsverdi, kanskje bare få plasten inn 90 grader mot den øvre 2"2" så får du plass til 45 mm isolasjonen.

Jeg vil anbefale å ha et tynt lag isolasjon mellom bjelke og diffspärr bare for å garantere at plasten ikke skal ligge mot en kald overflate.

T Takläggare skrev:
Ser bra ut, også limträbalken har en god isolasjonsverdi, kanskje bare få plasten inn 90 grader mot den øvre 2"2" så får du plass med 45 mm isolasjonen.
Den øvre 2" regelen er ikke montert enda, det er hammarbandet du ser på bildet. Den kommer imidlertid på plass snart.

B bossespecial skrev:
Jeg ville anbefalt å ha et tynt lag isolasjon mellom bjelken og diffspærren, nettopp for å garantere at plasten ikke skal ligge mot en kald overflate.
Hei, takk for svar. Kan du utdype litt om et tynt lag?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.