4.941 lest ·
24 svar
5k lest
24 svar
Hvilken sement skal jeg bruke?
Det viktige er at overflaten som du skal støpe mot, er ren fra maling og lignende. Deretter kan du "ruge" opp overflaten så den blir ujevn (bile litt/knakke med meiselen) jo mer ujevn desto bedre vedheft. Så rengjør du overflaten fra løst materiale (f.eks. børste med stålbørste). Deretter er det på tide å fukte/bløte den gamle betongoverflaten (passende å gjøre samtidig som man bygger formen). Gammel betong suger mye vann. Hvis du ikke bløter den gamle overflaten, vil den suge fuktigheten ut av din nye betongstøpning som jeg skrev tidligere. Når din ny-støpte sokkel har tørket (vent minst en måned, mitt tips) kan du eventuelt bruke primeren som du spurte om, dersom den passer sammen med malingen du skal male med.
Jeg ville ikke brukt primer, fukter heller opp den gamle betongen og støper direkte mot den uten noen primer.slacker skrev:
Hvis det ikke står i beskrivelsen til det produktet man skal bruke at det skal ha en spesifikk primer/eller liknende mellom seg og den gamle overflaten, Men med vanlig finbetong trengs ingen primer ved motstøping.
Står ingenting om at den foreslåtte primeren skal brukes ved motstøping av en gammel betongoverflate i produktbeskrivelsen.
Prinsippet blir nok det samme da primeren skal fortynnes med vann - Jeg mener dog at med primer blir det enda bedre vedheft da løse partikler klebes fast. Først og fremst på porøse underlag - Nå gjetter jeg at TS sitt gulv ikke er særlig porøst, så begge løsningene kan kanskje fungere. Jeg hadde dog gått for primer!R roli skrev:
Ja, da er det opp til TS å velge hva han vil gjøre. Med eller uten primer. Om han nå velger primer så er kanskje ikke den foreslåtte riktig produkt da den mer ser ut til å være en primer før maling og ikke en primer for å støpe direkte mot. Jeg vet hva jeg ville gjort og @slacker vet hvordan han ville gjort.....
Selv om jeg er usikker på om det der er riktig produkt når jeg ser på den som ble lenket til - Virker å være knapp informasjon på akkurat denne - Det står "Målning" som føles utvilsomt som feil produkt.
Dårlig erfaring med akkurat Byggmax produkter fra Midun, brukte deres gulvlakker i hytta, men gulvet brukes ikke like ofte som hjemme, så jeg kan ikke uttale meg om kvaliteten.
Selv bruker jeg utelukkende Finjas produktsystem når det kommer til Primer/betong/avrettingsmasse og gipsbruk... Er vel det som brukes mest.
Dårlig erfaring med akkurat Byggmax produkter fra Midun, brukte deres gulvlakker i hytta, men gulvet brukes ikke like ofte som hjemme, så jeg kan ikke uttale meg om kvaliteten.
Selv bruker jeg utelukkende Finjas produktsystem når det kommer til Primer/betong/avrettingsmasse og gipsbruk... Er vel det som brukes mest.
Takk Familj Byggahus, dere er imponerende!
Jeg skal sette i gang arbeidet nå, i den anbefalte sement sekk står det ingenting om å blande med sand, 6L vann til 25Kg, bøtta mi er ikke så stor for å vispe 25Kg på en gang så jeg kommer til å vispe en halv sekk per gang med ca 3L vann.
Jeg skal sette i gang arbeidet nå, i den anbefalte sement sekk står det ingenting om å blande med sand, 6L vann til 25Kg, bøtta mi er ikke så stor for å vispe 25Kg på en gang så jeg kommer til å vispe en halv sekk per gang med ca 3L vann.
Cementsekk? Du ble jo anbefalt å kjøpe "fin betong". Ingen ferdigblandet betongsekk tilsetter man 6 l vann til (så vidt jeg vet), pleier å være ca 3 l til en hel sekk. Har du kjøpt ren cement kommer det ikke til å bli bra. Blander du det med vann blir det bare "slurry". Har du cement må du også blande i sand og grus/stein i riktige proporsjoner ellers blir det ikke bra.
Beklager, jeg mener nøyaktig det som anbefales tidligere,R roli skrev:Cementsekk? Du ble jo anbefalt å kjøpe "fin betong". Ingen ferdigblandet betongsekk tilsetter man 6 l vann til (hva jeg vet), pleier å være ca 3 l til hel sekk. Har du kjøpt ren sement kommer det ikke til å bli bra. Blander du den med vann blir det bare "slurry". Har du sement må du også blande i sand og grus/stein i riktige proporsjoner ellers blir det ikke bra.
Alt ser ut til å være bra takket være dere som med tålmodighet kunne veilede meg i alle trinn, nå har jeg to spørsmål til:
Takk på forhånd!
- Når kan jeg ta bort treformen? Jeg helte betongen i går (lørdag) ca kl 14.
- Når kan jeg male betongen med fargegulv? den må ha herdet ferdig for vaskemaskinen og tørketrommelen neste lørdag ikke sant?
Takk på forhånd!
Jo lenger du venter med å fjerne formen desto bedre, det viktigste nå er at alt er skikkelig fuktig/vått. For da herder betongen best. Man pleier å kunne se når det er på tide å fjerne formen. Når det oppstår en liten sprekk mellom form og betong, da kan man begynne å vurdere riving, men betongen er fortsatt litt "skjør", dvs. det går lett av biter i kanten om den får et slag. Full styrke har den tidligst etter 4 uker. Men den kan belastes tidligere, men med forsiktighet ved kanter. Men å male overflaten bør du vente med, all fukt må forsvinne fra betongen ellers vil malingen løsne på sikt. Hvor lenge du skal vente er vanskelig å si, men minst 4-5 uker, trolig lenger. Nå er for så vidt din støp ikke tykk, men vil du ha et godt sluttresultat og en maling som sitter, ville jeg vente.
Klikk her for å svare