4.941 lest ·
24 svar
5k lest
24 svar
Hvilken sement skal jeg bruke?
Side 1 av 2
Hei,
Her kommer litt fakta om prosjekt:
Renovering i vaskerommet er nesten ferdig, nå skal jeg støpe en plattform til vaskemaskinen og tørketrommelen, og jeg vet ikke hvilken type sement jeg skal kjøpe som er egnet til mitt prosjekt.
Gulvet er laget av betong, og jeg skal sette noen skruer i betonggulvet og knytte fast i dem et miniarmeringsnett for å ankre plattformen på gulvet, deretter skal jeg påføre gulvprimer. Tenkte jeg riktig?
Plattformen skal være ca 135 cm x 65 cm, en side skal være ca 3 cm høy mens den andre skal være ca 5 cm (pga gulvets helling mot sluket).
En venn som har jobbet med bygg var usikker på hvilken sement jeg skulle bruke og sa, dra til byggeforretningen og kjøp noen sekker av K47 (koster 450:-/stk 25kg), en annen sa kjøp Grovbetong (koster 59:-/stk 25 kg).
Her kommer mine spørsmål:
Hvilken type sement skal jeg bruke?
Hvor mange sekker 25kg trenger jeg for de målene jeg ga?
Takk på forhånd!
Her kommer litt fakta om prosjekt:
Renovering i vaskerommet er nesten ferdig, nå skal jeg støpe en plattform til vaskemaskinen og tørketrommelen, og jeg vet ikke hvilken type sement jeg skal kjøpe som er egnet til mitt prosjekt.
Gulvet er laget av betong, og jeg skal sette noen skruer i betonggulvet og knytte fast i dem et miniarmeringsnett for å ankre plattformen på gulvet, deretter skal jeg påføre gulvprimer. Tenkte jeg riktig?
Plattformen skal være ca 135 cm x 65 cm, en side skal være ca 3 cm høy mens den andre skal være ca 5 cm (pga gulvets helling mot sluket).
En venn som har jobbet med bygg var usikker på hvilken sement jeg skulle bruke og sa, dra til byggeforretningen og kjøp noen sekker av K47 (koster 450:-/stk 25kg), en annen sa kjøp Grovbetong (koster 59:-/stk 25 kg).
Her kommer mine spørsmål:
Hvilken type sement skal jeg bruke?
Hvor mange sekker 25kg trenger jeg for de målene jeg ga?
Takk på forhånd!
Du får ut 12-13 liter ferdig betong, så 3 sekker av denne: https://www.byggmax.se/finbetong-25kg-p0102
Najs, veldig billig, forstår jeg riktig teksten at det er nok med bare ca 3 liter vann til en 25kg?Raskus skrev:
Tenkte å benytte anledningen til et spørsmål til...
Jeg skal bygge en tre ramme for støping og vet ikke hva jeg skal ha under treet for tetting mellom ramme og gulv så betongen ikke lekker under eller trenger man å ha noe der?
Sist redigert:
Kommer an på hvor ujevnt gulvet er.
Det bør ikke være nødvendig. Men litt sand eller annen motfylling kan være bra.
At det siver ut litt gjør nok ikke noe da det kan fjernes når formen rives og før det har festet seg.
Husk å forankre formen nedover med vekt eller annen forankring.
Tre flyter i betong og da renner alt ut...
/ATW
Det bør ikke være nødvendig. Men litt sand eller annen motfylling kan være bra.
At det siver ut litt gjør nok ikke noe da det kan fjernes når formen rives og før det har festet seg.
Husk å forankre formen nedover med vekt eller annen forankring.
Tre flyter i betong og da renner alt ut...
/ATW
Følg anvisningene på sekken helt enkelt.R Reborn skrev:Najs, kjempe billig, forstår jeg rett teksten at det rekker med bare ca 3 liter vann til en 25kg?
Tenkte å benytte anledningen til et spørsmål til...
Jeg skal bygge en tre ramme for støping og vet ikke hva jeg skal ha under treet for tetting mellom ramme og gulv slik at betongen ikke lekker under eller trenger man å ha noe der?
Du skal ikke kjøpe sement (bestanddel i betong) uten noen type ferdig betongmiks der du kun tilsetter vann. Det finnes mange varianter i byggevarehandelen. Akkurat hvilken du skal kjøpe avhenger litt av bruksområde og støpetykkelse. Du skrev ca. 30-50 mm tykkelse. I dette tilfellet burde en finbetong passe der de anbefaler en støpetykkelse på mellom 25-100 mm.
Tenk på å "ruge" opp overflaten du skal støpe mot samt vannmette overflaten slik at ikke din gamle betong suger ut fukten av din nye støpning for da vil den slippe fra underlaget. Jo våtere din gamle betong er desto bedre, dog ingen synlig vannoverflate når du støper. Etter støping sørger du for å dekke støpningen din med plast for å redusere vanndampingen. Jo langsommere betongen herder desto bedre resultat, spesielt ved tynne påstøpninger. Løft deretter plasten og spray din nylagte overflate ofte de første dagene, betongen "forbruker" vann ved herding. En tørr overflate herder raskere og har lettere for å sprekke.
Tenk på å "ruge" opp overflaten du skal støpe mot samt vannmette overflaten slik at ikke din gamle betong suger ut fukten av din nye støpning for da vil den slippe fra underlaget. Jo våtere din gamle betong er desto bedre, dog ingen synlig vannoverflate når du støper. Etter støping sørger du for å dekke støpningen din med plast for å redusere vanndampingen. Jo langsommere betongen herder desto bedre resultat, spesielt ved tynne påstøpninger. Løft deretter plasten og spray din nylagte overflate ofte de første dagene, betongen "forbruker" vann ved herding. En tørr overflate herder raskere og har lettere for å sprekke.
OK, mener du at den varianten som Raskus anbefalte passer bra? https://www.byggmax.se/finbetong-25kg-p0102R roli skrev:Du skal ikke kjøpe sement (bestanddel i betong) uten noen type ferdig betongmiks der du kun tilsetter vann. Det finnes mange varianter i byggevarebutikken. Akkurat den du skal kjøpe avhenger litt av bruksområde og støpetykkelse. Du skrev ca. 30-50 mm tykkelse. I dette tilfellet burde en finbetong passe der de anbefaler en støpetykkelse på mellom 25-100 mm. Husk å "rugge" opp overflaten som du skal støpe mot samt å vanne overflaten slik at ikke din gamle betong trekker ut fuktigheten fra din nye støping for da vil den slippe fra underlaget. Jo våtere din gamle betong er, desto bedre, men ingen synlig vannflate når du støper. Etter støping sørger du for å dekke støpingen din med plast for å minske vannfordampningen. Jo saktere betongen herder, desto bedre resultat, spesielt ved tynne påstøpinger. Løft deretter plasten og spray din nylagte overflate ofte de første dagene, betongen "forbruker" vann ved herding. En tørr overflate herder fortere og har lettere for å sprekke.
Da jeg ikke liker plast har jeg brukt filleryer i stedet.
Enkelt å holde fuktig, bare å vanne med en vannkanne, og har man flaks at de er laget av filler med vannløselig farge kan man få litt liv i betongoverflaten.
/ATW
Ps antar at det skulle funke med et par gamle badehåndklær også... ds
Enkelt å holde fuktig, bare å vanne med en vannkanne, og har man flaks at de er laget av filler med vannløselig farge kan man få litt liv i betongoverflaten.
/ATW
Ps antar at det skulle funke med et par gamle badehåndklær også... ds
Nja, trasmattor eller badhåndklær er for så vidt lettere å vanne, men de tørker lettere og suger da fuktigheten ut av betongen. Meningen med plasten er jo å "stenge inne" fuktigheten sånn at ikke betongen tørker ut for fort. Det kan nok fungere, men krever mer passning enn om man bruker plast, da overflaten skal være våt.