Har søkt her på forumet etter tips men finner ingenting i emnet :(.

I kjelleren på huset mitt fra 1938 har rørleggeren billet opp kanaler i betonggulvet for å legge inn nye sluk og avløpsrør. Betongen var ganske tynn og støpt direkte på sand og stein :confused:.

Rørleggeren har nå lagt et "grunnlag" lettbetong over de nye rørene, men det mangler nå ca 20-30mm opp til den gamle gulvkanten. Det er tydeligvis min oppgave å fylle opp den siste biten av gulvet :eek:.

Hvilken type sement eller betong skal jeg kjøpe for å få et pent og holdbart gulv? (tenker ikke bestille en betongbil)

Cement er bindemidlet i betong. Jeg ville nok valgt finbetong eller flytsparkel avhengig litt av forutsetningene.

Takk for raskt svar :) !

Ja, ikke helt enkelt å vite forskjellen på sement og betong. Noen sekker heter jo standardsement og andre f.eks finbetong :confused:. Vet ikke hvilke forutsetninger som gir fordeler til en viss type.

Rørleggeren mente at finbetong ikke hadde en så hard overflate som kreves på et gulv, sa han samtidig som han skrapte med knivspissen i sin 3 dager gamle finbetong.

Flytsparkel er det som det høres flytende? Skulle fungere da det skal fylles opp til den gamle betongkanten på gulvet, men kanskje formes noe ved gulvsluket?

Standardsement blandes med tilslag (sand, grus) og vann, og da blir det betong.
Som det høres ut som har du allerede en stødig bunn, da ville jeg brukt flytesparkel hvis du ikke har fuktvandring fra bunnplaten, da er det finbetong som gjelder.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.