Hei!

Skal bygge ut en gammel hytte 2 kvm for å få plass til en dusjkabinett. Alt står på pilar så det er lett å sette dit et par til og legge til bjelker. Mitt spørsmål er hva dere anbefaler å bygge vegger og gulv av samt hvilken rekkefølge alt kommer i. Fuktspærre, gips osv.

Fremfor alt gulvet er interessant.

TAKK!
 
Takk for tipset, men et par ting bare.
Er det nok med asfaboard og så isolasjon? Ingen fuktsperre?
Utbyggingen blir ikke 1x1 for det blir bare 1 kvm. Det skal ikke bygges ut som en firkant, men to vegger skal "flyttes" lenger ut for bedre symmetri og plass.

Har du noen erfaring med vegger?

Takk igjen.....
 
Bob_the_builder
Hallo!

Et alternativ til å legge dobbel gulvgips under flis er å legge bjelker med c/c 30 cm. Det finnes spesiell "våtrumsspånskiva", som kan være egnet til formålet. Fall mot gulvsluk kan ordnes med flytsparkel. Deretter tettesjikt, absolutt (om vi snakker keramiske plater og ikke våtromsmatte). Husk å ikke legge inn noe plastfolie (diffusjonssperre) i veggen. Da kan fuktighet stenges inn mellom den og tettesjiktet.

Når det gjelder veggene, er det vel bare å fortsette med den bjelkestrukturen som veggene allerede består av. Hvis det ikke spiller noen rolle, foreslår jeg stående 45x145 (kanskje bare 120) for en ikke vinterisolert hytte. Er den varig oppvarmet kan det være hensiktsmessig å bruke en krysslagt stamme for å redusere de såkalte kuldebroene. For eksempel 45x195 stående og 45x45 liggende, med isolasjon i begge lag. Om det skal være oppvarmet om vinteren, kan det også være aktuelt å øke dimensjonen på gulvbjelkene for å få plass til mer isolasjon.

Lykke til!
 
Igjen takk for tipsene, men spørsmålet gjenstår fortsatt om veggene. Hva bør de bestå av og i hvilken rekkefølge? Hva skal man ha som fuktsperre, er det nødvendig?

TAKK
 
Bob_the_builder
Trodde jeg hadde prøvd å svare allerede, men jeg får vel utdype det ???

Uten å vite noe om hvordan huset ser ut og hvordan mitt forslag i så fall passer, så er dette en mulig løsning:

Innefra:

1. Fliser
2. Flislim
3. Godkjent tettesystem (f.eks. Casco, finnes minst 100 forskjellige systemer)
4. 2x13 mm Gipsplate med forskjøvne skjøter
5. Stående stendere 45x145 c/c 600 mm
6. Mineralull 145 mm mellom stenderne.
7. 9 mm utegips eller 13 mm asfaltplate (vindsperre)
8. Spikerslag 28x70 horisontalt c/c 400 mm
9. Stående panel 22x120, med lekt eller dekkbord.
 
Eller med denne justeringen

4. 1x13 mm Gipsskive m forskjøvne skjøter
5. Stående stendere 45x145 c/c 450 mm
 
"Men "4. 1x13 mm Gipsskive m forskjøvne skjøter"??" :-[

ikke alltid bra med klipp & lim, glem alt det andre....

skal bare være 1x13mm gipsskive......
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.