Hei!
I vårt husprosjekt er vi i ferd med å designe hvordan ytterveggene/skallet skal konstrueres, men har litt vanskelig for å finne konkrete svar.
I bildet nedenfor har vi (sett utenfra):
1. Ytterpanel
2. Spikerslag
3. Diffusjonsåpen vindsperre
4. 80mm trefiberplate
5. OSB
6. Stendervegg (lettstender 350mm)
7. Diffusjonsåpen dampbrems
8. 45mm celluloseisolasjon
9. Veggstender (installasjonssjikt)
10. Panel/gips/hva det nå blir
Det jeg er usikker på er hovedsakelig to ting;
Ifølge produsentene av trefiberplatene klarer de seg uten vindsperre dersom de ikke er "særlig utsatt".
Kan man da altså flytte inn vindsperren så den blir utenpå stenderveggen og for eksempel droppe OSB på utsiden?
Hva er deres tanker?
I vårt husprosjekt er vi i ferd med å designe hvordan ytterveggene/skallet skal konstrueres, men har litt vanskelig for å finne konkrete svar.
I bildet nedenfor har vi (sett utenfra):
1. Ytterpanel
2. Spikerslag
3. Diffusjonsåpen vindsperre
4. 80mm trefiberplate
5. OSB
6. Stendervegg (lettstender 350mm)
7. Diffusjonsåpen dampbrems
8. 45mm celluloseisolasjon
9. Veggstender (installasjonssjikt)
10. Panel/gips/hva det nå blir
Det jeg er usikker på er hovedsakelig to ting;
Ifølge produsentene av trefiberplatene klarer de seg uten vindsperre dersom de ikke er "særlig utsatt".
Kan man da altså flytte inn vindsperren så den blir utenpå stenderveggen og for eksempel droppe OSB på utsiden?
Hva er deres tanker?
Hei! Snygg og nøye plan dere har laget. Vi etterisolerer akkurat nå med trefiberplater og har fått rådet fra villaeiernes riksforbunds ekspertpanel om å bruke en fuktprosjektering fra en konsulent for å være sikre på at det blir bra og riktig forhold. Vi fikk rådet om å søke en som var interessert i bygningsvern så vi skulle unngå svar som bare gikk ut på moderne materialer. Vi skal iallfall gjøre det. Tydeligvis trenger de ikke komme, men de mater inn data i Wufi-programmet. Tydeligvis kan man gjøre det selv om man kan veldig mye da det finnes en form for prøv-på-programvare.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Hva er vitsen med OSB:en? Er det som støtte for løsull i stenderveggen? Føles litt rart med OSB der, men det er kanskje bare uvant å se den et annet sted enn bak gipsen. Ha kontroll på at den ikke er for damptett i forhold til dampbremsen og vindsperren. Det er vel ganske sparsomt med lim i en sånn i og for seg.
En hel haug med isolasjon blir det
Blir det så stor energibesparelse at man tjener inn byggekostnaden innen rimelig tid?
En hel haug med isolasjon blir det
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det der synes jeg ser ut som en skikkelig flummig veggkonstruksjon!
Hvem har funnet på den, en miljöpartist eller?
Hvem har funnet på den, en miljöpartist eller?
Jeg synes for øvrig at den ser riktig ut ut ifra den typen av sider vi surfer rundt på som synes å være de samme som du, men som sagt, jeg gir samme tips om en konsulent i stedet, så det virkelig blir riktig... det er ikke moro hos oss akkurat nå hvor alt står stille fordi vi ikke har bestilt tydelig nok hva vi vil ha av snekkerne fra begynnelsen (siden vi ikke visste nok, så jeg synes du er nøye!).N nicklas_json skrev:Hei!
I vårt husbyggingsprosjekt holder vi på med å designe hvordan ytterveggene/skallet skal konstrueres, men har litt vanskelig for å finne eksakte svar.
I bildet nedenfor har vi (sett utenfra):
1. Ytterpanel
2. Lekter
3. Diffusjonsåpen vindsperreduk
4. 80mm trefiberplate
5. OSB
6. Veggramme (lette stendere 350mm)
7. Diffusjonsåpen dampbrems
8. 45mm celluloseisolering
9. Veggramme (installasjonslag)
10. Panel/gips/hva det nå enn blir
Det jeg er usikker på er hovedsakelig to ting;
Ifølge produsentene av trefiberplatene klarer de seg uten vindsperreduk hvis de ikke er "særlig utsatt".
Kan man da altså flytte inn vindsperreduken så den blir utenpå stenderne, og kanskje droppe OSB på utsiden?
Hva er deres tanker?
Klikk her for å svare

