Hei,
har et hus bygd på midten av 60-tallet, 1966 ifølge dokumentene.
Holder på å renovere litt i kjelleren og lurer på hvilken puss jeg har der.
Har funnet en byggeveiledning som jeg ikke helt forstår, kanskje kan dere oversette for meg.
Holder på å fjerne gammel maling for å kunne male med silikatmaling (det er i alle fall planen nå), men i den prosessen blir overflaten ganske ujevn. Vil derfor påføre et tynt pusslag.

Hvilken puss er det jeg har (innvendig) samt
Hvilken puss blir bra å bruke for et tynt forbedringslag.

Med vennlig hilsen

Bonusspørsmål, malingen som sitter på løser seg med vann, må den helt bort før silikatmalingen?

• Byggbeskrivelse for grunnmur fra 1966, med detaljer om isolering, murbruk og drenering. Viser spesifikasjoner for innvendig og utvendig puss.
Claes Sörmland
Du har en puss bestående av kalkcement (KC), en blanding av murskalk og sement. Jeg tolker "11/3" som 11 deler ballast (sand) og 3 deler kalkcement.

Om pusse opp igjen er det kanskje enklest å følge samme oppskrift nå om du skal pusse opp. Kjøp f.eks:

https://www.finja.se/produkter/7818_7842_7843_7844/kalkcement-c

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har en puss bestående av kalkcement (KC), en blanding av murmørtel og sement. Jeg tolker "11/3" som 11 deler ballast (sand) og 3 deler kalkcement.

Om pusse om er det kanskje enklest å følge samme oppskrift nå om du skal pusse om. Kjøp f.eks.:

[lenke]
Takk for raskt svar, ser at du linker til råmaterialet for egen blanding.
Er da eksempelvis denne som er ferdigblandet passende?
https://www.bauhaus.se/putsbruk-c

Slemming under mark utside er 11/3 puss er 21/4, altså svakere.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Slamning under mark utside er 11/3 puss er 21/4, altså svakere.
Kan man gå ut fra at innvendig og utvendig puss er samme blanding?

Claes Sörmland
bus_pojken bus_pojken skrev:
Takk for raskt svar, ser at du linker til råmaterialet for egen blanding.
Er da for eksempel denne som er ferdigblandet egnet?
[lenke]
Jeg er usikker på hva dette produktet inneholder. Et KC-mørtel inneholder lesket kalk, sement og sand. De vanlige mørtlene i dag hvis man ikke spesielt kjøper "KC-mørtel" inneholder murkalk (sement blandet med kalksteinsmel) og sand, dvs. de mangler den leskede kalken.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jeg er usikker på hva dette produktet inneholder. Et KC-bruk inneholder lesket kalk, sement og sand. De vanlige brukene i dag om man ikke spesielt kjøper "KC-bruk" inneholder murkalk (sement blandet med kalkstensmel) og sand, dvs. de mangler den leskede kalken.
Ifølge sikkerhetsdatabladet

• Sikkerhetsdatablad viser blandingsutdrag med stoffer, identifikasjon, klassifisering og innhold for ballast, portlandcement og kalsiumhydroksid.
Claes Sörmland
I henhold til sikkerhetsdatabladet

Et KC-bruk! 17/3.

Fester dette også på litt rester av maling, eller må det være helt ren puss?

Bonusspørsmål, fargen som sitter på løser seg med vann, må den helt bort før silikatfargen?
Spørsmålet er om veggene dine vil være tørre i fremtiden?
Hvis ikke og du legger på puss. Vil det henge igjen i fremtiden?
Er det en gammel kalkfarge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.