Hei,

Jeg og min samboer skal henge opp et 40 kg tungt skap på veggen som er av gips. Ved nærmere undersøkelse finner vi ingen dybde på gipsen. Vi har boret et hull på 5 cm og fortsatt bare gips. Vi kan altså ikke bruke metallekspander som vi hadde tenkt.

Spørsmål: Hva skal vi bruke for plugg når gipsen er så tykk at hullromsekspander ikke kan brukes?

Takk på forhånd

Mattias

Fischer har plugg som fungerer som plugg når materialet tar imot og som ekspander om den havner i hull, jeg har brukt den der vi har betonghullstein, fungerer der alle fall, jeg hengte kjøkkenskapene i sånne. Husker ikke betegnelsen, kjøpte mine på Bauhaus.

Sikrest å skru opp i stendere. Eller finn ut hva som er bak gipsen, f.eks. lettbetongvegg. Da ville jeg nok valgt kjem.

Et sted må det jo finnes en regel :) er skapet bredere enn 40 cm burde minst ett festepunkt kunne settes i regel hvilket er nok om dere bruker en eller annen type plugg i de øvrige. Men etter å ha lest den første posten igjen tenker jeg at dere har en lettbetongvegg sannsynligvis, jeg har aldri støtt på en vegg med over 50 mm gips. Dobbelgips er rundt halvparten og mer enn så i en bolig virker rart. Så det burde gå an å bruke plugg for lettbetong tror jeg.

Hei,
Takk for svarene deres. Vi har lekt med tanken at det skulle være lettbetong, men veggen er så utrolig lett å bore i, og støvet som kommer ut er nesten helt hvitt i fargen.
Lektene må vel være vanskelige å finne siden mange instrumenter ikke finner lekter dypere enn 15-25mm?

Mattias

Det høres ut som noen allerede har vært inne på at det uten tvil kan være lettbetong i veggen, har aldri vært med på at man har satt 4-5 lag gips på en vegg (som dere ville hatt om det er >50mm tykt.)

Har du prøvd flere hull eller bare ett? Tenk om det er sånn uflaks/uflaks at du har klart å bore i en gammel isfyllt reparasjon f.eks.?

Jeg ville undersøkt veggen ordentlig så jeg visste med sikkerhet hva slags type vegg det er, om det finnes lekter man kan sikte på osv. da 40kg uansett er litt vekt.

Vi skal snart bore de resterende hullene og se hva som skjuler seg der. Men lettbetong har vel en blå/svart farge, ikke hvit som vi ser?

Kommer tilbake snart med resultat fra prøveboringene :)

Mattias

Sist redigert:
Lettbetong finnes i de fleste farger (blå, hvit, svart, grå etc).
Hvit eller lys grå lettbetong er svært vanlig.

Kjenn på borestøvet mellom fingrene. Lettbetong er betydelig hardere og "skarpere" enn gipsplate.

Reglar sitter c/c 60 så fra et av hjørnene skal dere ha regel 60 cm ut osv, men jeg tror som sagt ikke at dere har noen reglar uten lettbetong, vi har Siporex i vårt hus, går nesten å trykke i spiker med hånden i det. En del av våre kjøkkenskap sitter i sånt med samme plugg som jeg skrev før uten problem. Et tips er å bore hullet for pluggen med en bor som er 1 mm mindre enn anbefalt sånn at pluggen får kontakt med omkringliggende materiale. Bedre å måtte slå med hammeren enn at pluggen snurrer med skruen.

Hei,
Det viste seg å være lettbetong. Skapet henger nå oppe og holder seg forhåpentligvis på veggen :)

Takk alle for deres råd!

Mattias

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.