Vi har en yttervegg, trestolper med trepanel utvendig. Utenfra og inn så er det trepanel, glassull 70 mm, byggplast. Ønsket er en pusset vegg innvendig, som deretter skal hvitmales.

Jeg var på Beijer, og deres foreslåtte løsning går på 1000 kr per m2 i materialkostnad, uten arbeidet. Det synes jeg er urimelig dyrt. De foreslo Aquaroc fasadeskive à 400 kr/m2, glassfiberarmeringsnett, glassfiberarmert pussmørtel à 360 kr sekken. Som sagt, det der er jeg ikke villig til å betale for.

Jeg tenker at det må være totalt overkill å lage en *utendørsfasade* når det er et spiserom, innendørs. Ingen vask i rommet, ikke et våtrom i det hele tatt.

Hva er det for eksempel som hindrer at man setter opp Fermacell fibergipsplate for våtrom, setter pussnett (metall) på den, og pusser med Pussmørtel C? (Jeg har snakket med produsenten, skal ringe en annen fyr der i morgen igjen.)
https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/fibergipsskiva-för-våtrum-m.m.-p07540

Jeg er også klar over at jeg egentlig burde ha en luftspalte nærmest ytterveggen, men den er et plank til naboen og det er ikke en aktuell mulighet. Vi teiper folien nøye og sørger for undertrykk via ventilasjon i stedet. Som sagt, det er ikke fleksibelt, så akkurat den delen er det ikke verdt å diskutere, det jeg lurer på er hvordan pusse innsiden for mindre enn 1000 kr meteren.

Takk på forhånd!

H
K kamrate skrev:
Vi har en yttervägg, trästolpar med träpanel utvändigt. Utifrån och in så är det träpanel, glasull 70 mm, byggplast. Önskemålet är en putsad vägg invändigt, som sedan skall vitmålas.

Jag var på Beijer, och deras tänkta lösning går på 1000 kr per m2 i materialkostnad, utan arbetet. Det tycker jag är orimligt dyrt. De föreslog Aquaroc fasadskiva à 400 kr/m2, glasfiberarmeringsnät, glasfiberarmerat putsbruk à 360 kr säcken. Som sagt, det där är jag inte villig att betala för.

Jag tänker mig att det måste vara total overkill att bygga en *utomhusfasad* när det är ett matrum, inomhus. Ingen vask i rummet, inget våtrum alls.

Vad är det t ex som hindrar att man sätter upp Fermacell fibergipsskiva för våtrum, sätter putsnät (metall) på den, och putsar med Putsbruk C? (Jag har talat med tillverkaren, skall ringa en annan gubbe där imorgon igen.)
[lenke]

Jag är också medveten om att jag egentligen borde ha en luftspalt närmast ytterväggen, men den är ett plank till grannen och det är inte en aktuell möjlighet. Vi tejpar folien noga och sörjer för undertryck via ventilation istället. Som sagt, det är inte flexibelt, så just den biten är inte så lönt att diskutera, det jag undrar över är hur putsa insidan för mindre än 1000 kr metern.

Tack på förhand!
gipsbruk då?
blir inte samma look?

Enig, bruk flislim, fester på nesten hvilken som helst plate. Tørke. Deretter pusse på det. Male.

Jeg er klar over at det finnes gipsbruk. Skal jeg tolke dere som at dere mener at det ville gå bra å ta "vanlig" gipsplate for innendørs bruk, bruke den som plate, og så
- bruke gipsbruk (henke_benke)
- grunne med flislim, deretter pusse (Martenw)

Det ville være fint om dere kunne utvikle litt mer hvordan dere tenker dere og kanskje med hvilken bakgrunnserfaring dere anbefaler metoden. Det er ikke at jeg ikke stoler på dere, men det er mange meninger fra forskjellige hold, vanskelig å avgjøre hvem som har "rett".

Kjør vanlig gips, sett papirremsa i skjøtene og så kjører du Dalapro Deco. Deco er ferdig blandet puss (hvitpigmentert) og er enkel å bruke.

S SpackelFredrik skrev:
Kjør vanlig gips, sett pappremsa i skøytene og så kjører du Dalapro Deco. Deco er ferdig blandet puss (hvitpigmentert) og er enkel å bruke.
Ja, det er jo først og fremst visuelt at det skal se ut som puss så å si. Det er bestilling fra høyere hold, dvs hjertets rose vil ha det slik, og det er garantert visuelt mer enn funksjonen.

• Liker
JV ALLFIX
  • Laddar…
Casaloco
Du kan kjøre vanlige gipsskiver og så strukturmaling eller blande i strukturmiddel, skal gi en "putslignende" overflate.

Sist redigert:
Jeg satte fix på osb, deretter vanlig finpuss. Ingen sprekker, 2 år siden. Er normalbegavet )

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.