E
Skal pusse opp en gammel murstock der puss/mørtel faller av etter år med fukt og annet. Har lest meg til at man må bruke samme mørtel som før, ellers kan det sprekke, kontrahere ulikt osv. Hva tror vi det er for mørtel som er brukt?

• Biter av gammel murpuss fjernet fra murstocken, viser teksturen og fargen på materialet, brukt for å vurdere type puss.
  • Gammel murvegg med rød murstein og grått puss som har sprukket og flasset, sannsynligvis på grunn av fukt.
  • En bit av gammelt murbruk ligger på et trebord, brukt til å pusse opp en murstock.
Vanskelig å si, synes nok den nederste delen ser ut som noe sementbasert.
Når tror vi pussen er fra? Det kan jo gi en ledetråd.
Men du kan gjøre en test
Lerbruk løses i vann
Kalkbruk løses i eddik
Og er det en bit igjen i eddiken etter en dag eller 2 så er det iallfall blandet med sement.
K/C bruk eller hardere

Er det kalkmørtel så kan man jo smuldre det i hendene.........sement blir steinhardt. En stein i en skorstein med kalkmørtel kan man jo få løs ved å grave ut mørtelen med en meisel typ. Så mykt er det. Det kan man ikke gjøre med sementmørtel.

E
Det er virkelig hardt. Virker å være samme mørtel som man har brukt som mørtel ved muring. Huset er fra 1966.

Beste svar

Du må ikke bruke samme bruk men svakere.
Det ser ut som et b-bruk eller kanskje a så du kan pusse med c-bruk og være rolig.
Men jeg hadde uansett grunnet den med b-bruk eller rødgrunn før jeg legger på puss.

E
L Lerstenstegel skrev:
Du må ikke bruke samme bruk, men svakere.
Det ser ut som et b-bruk eller kanskje a, så du kan pusse med c-bruk og være rolig.
Men jeg ville uansett grunnet med b-bruk eller rødgrunn før jeg legger på puss.
Kjører nok på b-bruk. Hva er rødgrunn?

E
Kjørte på med C bruk til slutt. Ble helt greit. Ulike farger dog. Det nye går mer mot beige-brunt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.