Tatt ned stammene på kjøkkenet; og på sine deler finnes det gammelt bruk som jeg gjerne stryker på over resterende deler også. Hva bør jeg kjøpe?

Følge spørsmål. Dette skal så males, hvordan står seg bruket + passende farge som eneste beskyttelse bak vasken? Under bruket finnes det murstein.

Takk!

/Olof

• Veggen med grov murpuss og en elektrisk stikkontakt uten deksel.
  • Veggen i et kjøkken med synlig pusslag og murstein under, oppdelt i en malt hvit del og en gråmalt del.
Muligens noen som har en bra idé om hvordan man får til lignende struktur med en eller annen type sparkel i stedet for mørtel? Ville gipsmørtel (sparkel) være aktuelt?

C-bruk 1mm som du stryker på med stålbrett og deretter filtar, pleier å være det enkleste innendørs. Deretter maler du med en høyglans veggmaling (akrylat eller latex f.eks.) så har du en rimelig beskyttelse mot vann.

Strukturen kan kun oppnås med pussbruk da det er kornstørrelsen som bestemmer. Gipsbruk og husfix er dessverre for finkornet. Du kan imidlertid bruke dem og deretter blande inn sand eller trespon i malingen for å etterligne den pussede strukturen.

Testet litt c-bruk, men jeg synes det festet ganske dårlig. Glemte å nevne at veggen og underlaget har varierende karakter; altså litt puss, litt tegl, litt gips samt flislim. Må prøve igjen.

Går det ikke an å blande i litt c-bruk eller sand sammen med gipsbruket? For å få fram mer struktur?

Sist redigert:
  • Liker
JanneOlofsson
  • Laddar…
HSV1 skrev:
Testet litt c-bruk men jeg syntes det festet ganske dårlig. Glemte å nevne at veggen og underlaget er av varierende karakter; så der er puss, litt tegl, litt gips samt flislim. Får prøve igjen.

Det går ikke blande i litt c-bruk eller sand sammen med gipspussen? For å få frem mer struktur?
Rengjør og fukt veggen før du pusser så bør det feste på de underlagene. Hadde ikke blandet noe i gipspussen da det kan påvirke om det fester ordentlig, bland da heller i malingen.

Jeg kunne ikke la være å blande i litt c-bruk i gipsbruket. 1 del vann, 1 del gipsbruk, 1 liten del c-bruk festet fint og strukturen er mot retningen jeg søker; må jo være mulig å fortsette med det?? Så bare male på med passende farge. Mange nevner silikat? Men hva jeg vet om silikat så er det til for å puste ut fuktighet; og ingen direktbeskyttelse mot vann.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.