Hei!

Jeg har gjort en skikkelig "hack job" for å åpne opp skorsteinsløpet for å få litt ekstra trekk på vedkassettens varmluft. Jeg har skaffet et støpejernsgitter som skal monteres, men før det vil jeg jevne ut det skrekkelig stygge hullet jeg har laget.

Et ujevnt, rektangulært hull i en murvegg avslører et rør omgitt av varierte murmaterialer og steiner. Hullet har grove kanter og synlige hulrom.

Jeg har ingen erfaring i det hele tatt med hvordan skorsteiner vanligvis er murt, men denne var helt gal etter min mening. Det er hulrom her og der, forskjellige steiner og noen steder veldig tykke fuger... så det var ikke lett å åpne hullet. Jeg visste rett og slett ikke hva jeg kunne forvente når boret jobbet seg inn. Jeg tør heller ikke fjerne mer materiale... er redd for at det skal rase ned veldig mye, og jeg tror at åpningen er mer enn stor nok for å få litt mer sirkulasjon.

Uansett, nå vil jeg altså jevne det litt. Jeg har tilfeldigvis to åpnede sekker med mørtel som jeg gjerne vil bruke hvis det går. Den ene er "Gjuta grov" fra Byggmax, som jeg har brukt for å støpe en søyle for en postkasse. Jeg benyttet også anledningen til å støpe inn et par biter stein i skorsteinsløpet for å tette mot et stort hulrom (synes på bildet, høyre del av hullet).

Den andre sekken er Weber Base 135, som jo er en pussmørtel.

Gjuta grov syntes jeg var ganske vanskelig å bruke i hullet, da det hadde ganske dårlige festeegenskaper mot materialene. Base 135 har jeg lest meg til at ikke skal legges tykkere enn 5 mm.

På en eller annen måte føles det som at jeg egentlig ville trenge en mørtel som ligger mellom Gjuta grov og Base 135, men det hadde som sagt vært hyggelig å kunne bruke en av de jeg har så jeg slipper å kjøpe enda en sekk som må oppbevares et sted, siden jeg aldri kommer til å bruke så mye mørtel for dette prosjektet.

Vi snakker jo ikke om styrkebehov her. Mørtelen trenger bare å sitte fast og tåle litt varme, ikke bære noen laster. Selve gitteret tenkte jeg lime fast med Tec7-masse.

Hva sier dere andre? Kan jeg bruke Base 135, selv om det noen steder kommer til å bli mye tykkere enn 5 mm? Hva skjer med den når man legger den i tykke lag?

Vennlig hilsen
Fred

• Liker
whork
  • Laddar…
Ingen som har noen har noen tanke om dette?

R
Hva er det for et hull bak, man ser røkrørsslangen som er innsats, er det tett der, har feieren prøvetrykt og godkjent hull i kanalen på skorsteinen, det må prøves før du kan sette noe gitter.
Tenk selv, røykgasser i huset er ikke bra.

Kassettinstallasjonen er 100% korrekt, så det trenger vi ikke å behandle i denne tråden siden det ikke berører valget av bruk for å pynte opp kantene rundt varmluftshullet.

• Liker
LJC
  • Laddar…
R
P Paxman skrev:
Kassettinstallasjonen er 100% korrekt, så det trenger vi ikke å diskutere i denne tråden siden det ikke berører valget av bruk for å pynte opp kantene på varmlufthullet.
Unnskyld da at jeg spurte, det kom ikke frem i første innlegg hvordan det er bygget bak i skorsteinen. Da avstår jeg fra mer i denne tråden, håper du får et bra svar.

Ingen grunn til å be om unnskyldning. Det er imidlertid kutyme på forum å svare på TS sitt spørsmål, hvis man har noe å tilføye, og ikke selv spørre om andre ting. Spørsmålet ditt antyder at jeg ikke har kontroll på de delene av min installasjon som ikke har med hullet for varmluften å gjøre, noe som er helt feil. Gitteret har heller ingenting med den øvrige installasjonen å gjøre.

P Paxman skrev:
Dock er det kutyme på forum å svare på TS sitt spørsmål, om man har noe å tilføye, og ikke selv spørre om andre ting. Ditt spørsmål antyder at jeg ikke har kontroll på de delene av min installasjon som ikke har med hullet for varmluften å gjøre
Jeg ville heller ha brukt finbetong til dette.
Men jeg er enig i Rævlyans funderinger:
Hva går det gjennom innsatsrøret?
Hva skal ledes gjennom skorsteinen rundt innsatsrøret, varmluft skriver du?
Hvor går røykgassene fra kamininnsatsen i så fall? Går de ikke i samme skorstein?

Ærlig talt, hvorfor skal jeg måtte redegjøre for hvordan kassettinstallasjonen er utført når jeg bare lurer på hvilket bruk jeg skal bruke for å pynte opp hullet for varmluften? Kassetten har vært der i fem år og har blitt brukt mye, den ble kontrollert av feieren når den var nyinstallert av firmaet vi kjøpte den av og har blitt feiet to ganger siden da. Er ikke det nok?

Noen ganger lurer jeg på om "belønningene" for antall skrevne innlegg er en så bra idé på et forum...

Om det er gamle sekker hadde jeg kjøpt nye. Mørtel pleier å bli dårlig, fullt av klumper og miste holdfastheten ganske raskt hvis det bare ligger. Det er en best før dato på sekkene. Siden det kun ser ut til å handle om utseende og ikke trenger å ha noen spesiell holdfasthet, så fungerer det sikkert med pussmørtelen du har. Må du legge det tykt? Kan du ikke forsøke å jevne ut hullet med en vinkelsliper? En slik skjærer gjennom rødtegl som smør. Det støver dog som pokker.

• Liker
Paxman
  • Laddar…
Sekkene er ikke spesielt gamle, så de er nok OK for dette formålet. Akkurat pussmørtelen er den eldste, så den ville jeg nok ikke brukt til å pusse en yttervegg, men til hullet er det nok greit for akkurat som du skriver...det trenger ikke være så holdbart og ikke så utrolig pent heller. Tenkte ta litt kull og sverte det når det har herdet ferdig, så det blir så svart som mulig når man ser inn gjennom gitteret.

Jeg vil ikke bruke vinkelsliper, nettopp fordi det støver så enormt. Bare boringen har lagt fra seg rødt støv som er umulig å få bort fra visse overflater med litt struktur, og hele veggen med skorsteinsløpet i kjellerstuen er hvit mexistein. Så, ja...jeg kommer til å måtte legge mørtelen ganske tykk på enkelte steder for å få til en noenlunde glatt overflate.

Vet du hva som skjer med pussmørtelen hvis jeg skulle legge den la oss si 5 cm tykk på et sted? Er det bare risiko for sprekkdannelse eller vil det smuldre opp?

Antageligvis er det en risiko for at det sprekker eller løsner fra underlaget. Jeg tviler på at det smuldrer opp. Mørtel er ikke akkurat innenfor mitt ekspertiseområde, for å si det sånn, så du skal ikke høre så mye på hva jeg sier:confused: Jeg har dog hørt fra erfarne murere at for best resultat bør man bruke en "svakere" mørtel enn den eksisterende når man renoverer en gammel mur. Typ kalkstensmørtel eller leirmørtel.

• Liker
Paxman
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.