Hei, jeg har bestemt meg for å bruke gipspute på noen vegger i min kjeller. Jeg har sett litt på kostnader og det virker som om Knauf/Danogips finnes for ~100 kr/20kg mens Weber Gypsum koster ~250 kr/25kg. Hvordan kan det ha seg, har noen erfaring med disse ulike putstypene og hvorfor det kan skille så mye i pris?

Vet ikke, kanskje forskjellen er at den dyrere kan brukes i sprøyte. Antar du skal skaputse for hånd, da duger den billigste godt. Bruk gjerne avdragarbaner så blir det enklere å få jevnt.

Når jeg spurte på Beijers, påstod de at Knauf/Danogips var ment for å "lime fast" gipsplater, mens Gypsum var ment for å pusse med.

Sjekk at det er gipsmørtel du ser på, gipsmørtelen inneholder litt "sand". koster her ca 250kr / 25kg "Finja"

Den andre varianten for å lime opp gipsplater inneholder gips og lim og er billigere. koster 100kr / 30kg, den "krymper" også ved tørking

Pass på at det er vegger uten fuktproblemer når du bruker gipsmørtel:thumbup:

Er det innvendige vegger i kjelleren du tenker å pusse, så går det nok bra med gipsmørtel, det er nok ikke å anbefale til yttervegger.

Det er den Gips putsen jeg har sett på, og jeg synes det virker som den gjør det samme som Gypsum, men er ikke sikker. Det virker som om den skal være "utpustsad" innen 20 minutter etter blanding, vet ikke hva tilsvarende tid er for Gypsum.

Er det ingen som har brukt denne Gipsputs som kan dele sine erfaringer?

M
Jeg har ikke noe svar på akkurat det produktet, men har brukt gypsum mange ganger med bra resultat og rimelige tider etter blanding. Jeg husker en gang med en kollega som skulle pusse med et gipsmørtel kunden hadde kjøpt (vet ikke hvilket). Det stivnet mens han vispet det med vispestaven, ble steinhardt og kunden måtte kjøpe ny blanderstav. Brukerfeil på en eller annen måte må det ha vært, men man antar kanskje at alle gipsmørtler oppfører seg likt. Ikke.

Jeg har to sekker gipsputs som har ligget i vår carport siden forrige høst. Skal jeg gå ut fra at det ikke går an å bruke eller er det verdt å teste?

Gipsputsen fra Knauf er etter min mening mer egnet å bruke som sprøytpuss eller som utstokking til gipsplater da denne tørker betydelig raskere enn Gypsum fra Weber. Knauf-gipsen blir derimot mer por-tett enn Gypsum men krever som sagt p.g.a sin åpningstid raskere påføring. En annen ting som kan skille disse fra hverandre er hvilken tykkelse du kan pusse, gypsum er for 5-50 mm om jeg ikke husker feil, vet ikke spesifikasjonene for Knauf-gipsen.

Personlig foretrekker jeg Gypsum fra Weber, har brukt det mye som snekker og det er det mest lettarbeidede etter min mening. Resultatet blir svært godt om man pusser veggen og deretter lar den tørke såpass at den ikke er myk, så spikrer man overflaten og til slutt "polerer" man den av med en vaskebrett.

Lykke til/ M

Gups pusset nettopp en vegg. Kjøpte først den dyre varianten før jeg fant en butikk som hadde begge typene. Synes den dyrere var mer steinete og grovere struktur. Den billige var mer gipsglatt og den synes jeg ble bedre.

Var det vanskelig å rekke å påføre før den stivnet?

Carla skrev:
Var det vanskelig å rekke å påføre før det stivnet?
Første sekken før man har fått opp tempoet, men det fungerte bra likevel. Tips er å bruke avtrekksbaner i stål, de var billige og lettet mye. Så slipte jeg blankt med en stålsleiv. Før du gjør det, bør du la gipset stivne litt på overflaten. Se på YouTube - søk bare på gipsplaster. Det kan være nyttig å ha en blomstersprøyte med vann tilgjengelig og være lett på hånden.

ZipLock skrev:
Når jeg spurte på Beijers, påstod de at Knauf/Danogips var ment for å "lime fast" gipsplater, mens Gypsum var ment for pussing.
Akkurat samme info har jeg fått av en byggarbeider og på byggehandelen... Knauf/Danogips kan man også bruke til mindre reparasjonsarbeider sa min bygningsarbeider.

olofh skrev:
Første sekken før man fikk opp tempoet, men det fungerte bra likevel. Tips er å bruke avtrekksbaner i stål, var billige og underlettet mye. Deretter slipte jeg blankt med en stålskje. Før man gjør det bør du la gipsen stivne litt på overflaten. Sjekk youtube, søk bare gipsputs. Kan være en fordel å ha en blomstersprøyte med vann tilgjengelig og være lett på hånden
Perfekte råd!
Vær ikke sparsom med vannsprøyten og kjøp en sånn du kan pumpe trykk i så sprøyter den veldig jevnt og fint...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.