Hei
Hva kan man bruke i stedet for sparkel, som har så lang tørketid og bare kan sparkles i mindre lag? Har dypere hull i veggen og dyp renne i taket som jeg trenger å fylle. Noe som jeg kan slenge i som deretter tar et døgn eller så, for så å sparkle sluttfinishen. Det trengs ingen styrke.

I taket er det en lengre del der en gammel vegg sto mot taket før man la på pussen i taket. Så det er ca. to cm dyp lang renne som jeg trenger å fylle for å få et glatt tak igjen. Vil fylle igjen alt på en gang for kanskje bare å trenge sparkel for topplaget.

Deretter er det et hjørne som ble ødelagt da veggen ble fjernet. Består av lettbetong/svart stein-aktig. Trengte å beholde siste biten ved et ytre hjørne, men en bit falt ut og ble ødelagt. Ca. 12 x 10 x 7 cm (høyde/bredde/dybde).

Takknemlig for tips

Gipssparkel eller husfix?

• Liker
marp68
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Gipssparkel eller husfix?
Takk. Det har jeg jo faktisk sett før. Finnes det ferdigblandet, noen slags filler du kan anbefale? Typ på Jula, Biltema, Hornbach som jeg har i nærheten.

Bare husfix jeg har prøvd selv, husker ikke hvor jeg handlet det.

• Liker
marp68
  • Laddar…
C
Gips puss er vanskelig å slå for formålet.

• Liker
marp68
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om du vil ha ferdigblandet er denne bra
[lenke]

Er en liter og ditt hull er 0.84l
Enig i dette. Lettvektssparkel er både lett å få på plass, tørker raskt og krymper ikke.

• Liker
marp68
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Helt enig med dette. Lettvektsparkett er både lett å få på plass, tørker raskt og krymper ikke.
Hva er egentlig da forskjellen mellom lettvektsparkett og vanlig sparkel som tar en evighet å tørke om man fyller dypt?

Hvor raskt det brenner :rofl:

• Liker
marp68
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om du vil ha ferdigblandet er denne bra
[lenke]

Er en liter og ditt hull er 0.84l
Takk. Virker jo perfekt. Sjekket, virket ikke å finnes i Stockholm. Utsolgt overalt kan de vel neppe være.

Behøver imidlertid mer enn til dette hullet. En lengre renne i taket også der veggen sto, ca 200×10×1 cm. Og egentlig hele pussdelen på hjørnet fra gulv til tak også. Minst sikkert 8 ganger så mye trengs. Blir litt dyrt.

T Tompafix skrev:
Hvor raskt det brenner :rofl:
Jaja, som man spør får man svar :rofl:

Kjøp gipsmørtel og bland den selv. Det er jo prisgunstig.

• Liker
marp68
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Kjøp gipsbruk og bland til selv. Det er jo prisverdig.
Takk. Skal sjekke det ut. Første gang jeg hører navnet.

C
T Tompafix skrev:
Kjøp gipsbruk og bland til selv. Det er jo prisverdt.
Akkurat, da får du en hel 25-kilosskk for under tohundrelappen.
Gipsbruk, gipsmørtel, gypsum - ulike navn for det samme.

• Liker
marp68
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis, då får du en hel 25-kilossäck for under tohundringen.
Gipsbruk, gipsputs, gypsum - forskjellige navn for samme sak.
Fant denne på Bauhaus. https://www.bauhaus.se/gipsputs-1

Sorry, det var pulver. Letet etter ferdigblandet. Men det kanskje ikke finnes

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.