Finn tabellen nedenfor, men det er jo noen varianter på tall
Hvis jeg har en takstol med klasse C24 og vil regne på nedbøyning, er det 370Mpa som skal brukes som materialegenskap? Skjønner jo at det er forskjellig i forskjellige retninger i treverket, men tabellen angir jo et tall for "analyse av bæreevne" også
Taster jeg inn 370 for C24 er jeg jo på den sikre siden siden det tallet er lavest uansett, men det føles litt feil likevel siden det ikke er vinkelrette krefter.
(Kan selvfølgelig gjøre det mer komplisert og definere forskjellig i forskjellige retninger, men vet ikke hvordan man gjør dette på riktig måte for øyeblikket...)
Hvis jeg har en takstol med klasse C24 og vil regne på nedbøyning, er det 370Mpa som skal brukes som materialegenskap? Skjønner jo at det er forskjellig i forskjellige retninger i treverket, men tabellen angir jo et tall for "analyse av bæreevne" også
Taster jeg inn 370 for C24 er jeg jo på den sikre siden siden det tallet er lavest uansett, men det føles litt feil likevel siden det ikke er vinkelrette krefter.
(Kan selvfølgelig gjøre det mer komplisert og definere forskjellig i forskjellige retninger, men vet ikke hvordan man gjør dette på riktig måte for øyeblikket...)
Sist redigert:
Nei, bøykreftene er jo parallelt med fibrene.
For å regne nedbøy ville jeg brukt 11000MPa. Det er jo langs fibrene som det tøyes da.A Arne999 skrev:Fant denne tabellen, men det er jo noen varianter på tallene
Hvis jeg har en takstol av klasse C24 og vil regne på nedbøyning, burde vel 370Mpa brukes? Jeg skjønner jo at det er forskjellig i forskjellige retninger i treet, men tabellen angir jo også et tall for "analyse av bæreevne"
Taster jeg inn 370 får C24 så er jeg jo på den sikre siden siden det tallet er det laveste uansett, men det føles litt feil likevel siden det ikke er vinkelrette krefter.
(Kan selvfølgelig komplisere det og definere forskjellig i forskjellig retning, men vet ikke hvordan jeg gjør dette på riktig måte akkurat nå...)
Klikk her for å svare