PH er bedre enn torx om du må trykke på for å få i skruen.

lärjungen
useless useless skrev:
PH er bedre enn torx om du må trykke på for å få i skruen.
Hmm, kan ikke helt være enig. Å sette terrassebordskruer opplever jeg går mye smidigere enn å sette gipsskruer eller sponplateskruer med tanke på hvor lett bitsene begynner å slure i sporet. Gipsskruer slurer riktignok ikke like lett som sponplateskruer er min erfaring, men torx synes jeg er helt overlegne i alle situasjoner. Kvaliteten på skruen spiller naturligvis også inn.

Jo, torx glir ikke like lett, men hvis man må trykke samtidig så er det større risiko for at skruen 'kantrer'. PH skrue og riktig bits blir mer stabilt sideveis.

• Liker
lärjungen
  • Laddar…
Rickard.
Enig med useless her, det merkes tydelig hvis du prøver å skru for eksempel montasjeskrue uten borespiss gjennom metall, den kraften du kan legge på er umulig med torx.

Ellers krever nok torx litt mer metall i hodet på skruen. Ellers tror jeg i mange tilfeller det rett og slett er tungvint og dyrt å bytte fra en standard til en annen om det bare er litt bedre.

• Liker
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
useless useless skrev:
Jo, torx glir ikke like lett, men hvis man må trykke samtidig er det større risiko for at skruen 'kantrer'. PH skrue og riktig bits blir mer stabilt i sidelengs retning.
Ok, det gir mening. Takk for klargjøringen. Og nettopp på gips er det jo viktig at skruen sitter rett. Derimot burde det fungere bra med torx på sponplate. Likevel er de fleste sponplateskruer jeg har funnet PH2.

Den verste er jo blikkenslagerens torx-lignende variant med åtte spor i stedet for torxens seks. Den bare flirer til en når man står der på stigen med sitt torxbits. Også i denne passer firkantsbits.

Skruvhode med åtte innsnitt på en hvit overflate, lik en torx men med flere spor, viser slitasje og omgitt av lett rust.

• Haha
lärjungen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.