Jeg skal installere en støpejernskomfyr og strålingsbeskytte vegger til dette i vår Norrbottensgård (laftehus avlang gård med over 100 år på baken). Komfyren skal stå i et innvendig hjørne, i vinkelen mellom en bærende laftevegg og en vanlig trestendervegg. Bjelkelaget er runde åser med ca 1000-1200 mm mellom i varierende dimensjoner.

Så da stilles jeg overfor spørsmålet om hvor mye vegger og bjelkelag kan bære uten problemer. Komfyren som sådan vil nok veie 120-150 kg. Strålingsbeskyttelsen som er nødvendig har det forskjellige løsninger for:

- EI90-vegg med 75 mm lettbetongblokk, f.eks. multiplattan veier ca 300 kg ca 2000 kr => EI90 dvs 50 mm avstand til komfyren

- EI90-vegg med 90 mm Lecablokk veier knapt 400 kg ca 800 kr => EI90 dvs 50 mm avstand til komfyren

- Luftet minerittspalte ca 80 kg ca 1700 kr => strålingsbeskyttelse 250 mm avstand til komfyren.

Så hva tror dere som har vært med en stund at slike gamle åsebjelkelag tåler av last? Tømmeret er i god stand og fra dia 200 og oppover. Veggbekledningens last vil delvis bli fordelt ut på veggen, men samtidig står jo veggen på bjelkelaget i det ene tilfellet.

Hva tåler jeg av last og hvilket alternativ skal jeg velge? Trenger jeg å si at jeg gjerne vil ha komfyren inne i hjørnet, dvs en kort avstand til vegg er bra.

Ingen som har en anelse? :( Jeg fikk høre et tall at grensen mellom såkalt "tung peis" og lett peis gikk ved 300 kg, noe som skulle innebære at normalt laster man sjelden mer enn så med "punktlast" på vanlig trebjelkelag.

Ingen som kan gi meg et hint om bæreevne rent sjablongmessig. Jeg er fullt klar over at det neppe kan gjelde spesifikt for min situasjon, men det finnes vel flere tømmerhus i landet. Hvordan har dere gjort selv?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.