Jeg skal installere en støpejernskomfyr og strålingsbeskytte vegger til dette i vår Norrbottensgård (laftehus avlang gård med over 100 år på baken). Komfyren skal stå i et innvendig hjørne, i vinkelen mellom en bærende laftevegg og en vanlig trestendervegg. Bjelkelaget er runde åser med ca 1000-1200 mm mellom i varierende dimensjoner.
Så da stilles jeg overfor spørsmålet om hvor mye vegger og bjelkelag kan bære uten problemer. Komfyren som sådan vil nok veie 120-150 kg. Strålingsbeskyttelsen som er nødvendig har det forskjellige løsninger for:
- EI90-vegg med 75 mm lettbetongblokk, f.eks. multiplattan veier ca 300 kg ca 2000 kr => EI90 dvs 50 mm avstand til komfyren
- EI90-vegg med 90 mm Lecablokk veier knapt 400 kg ca 800 kr => EI90 dvs 50 mm avstand til komfyren
- Luftet minerittspalte ca 80 kg ca 1700 kr => strålingsbeskyttelse 250 mm avstand til komfyren.
Så hva tror dere som har vært med en stund at slike gamle åsebjelkelag tåler av last? Tømmeret er i god stand og fra dia 200 og oppover. Veggbekledningens last vil delvis bli fordelt ut på veggen, men samtidig står jo veggen på bjelkelaget i det ene tilfellet.
Hva tåler jeg av last og hvilket alternativ skal jeg velge? Trenger jeg å si at jeg gjerne vil ha komfyren inne i hjørnet, dvs en kort avstand til vegg er bra.