1.316 lest ·
4 svar
1k lest
4 svar
Hvilke vegger/tak til garderobe"bakgrunn"?
Usikker på om dette er riktig tråd, men jeg tar en sjanse. Vi har nettopp revet ut vår garderobelengde i huset vårt fra '67, de var mer eller mindre innebygde der, så litt slitsomt å få dem løs.
Legger ved et bilde av hvordan det ser ut nå, og da lurer jeg på hva jeg skal bruke for materiale til tak og vegger? (link gjerne) Jeg antar at det er lett å bare feste opp det som skal/trenger å sitte der, vi hadde tenkt å prøve å gjøre det selv.
Slangene som går der antar jeg er til kjøkkenet, og når vi skal bytte det i fremtiden så bør man komme til dem fra den andre siden (slik som garderobene var bygget hadde man uansett aldri kommet til dem fra garderobesiden, så å si.
Så er det gulvet også, trenger man å sette noen form for sponplate eller lignende der for å dekke hullene?
De gamle sto bare rett på en ramme av stendere, det har vi tatt bort siden våre garderober er noen cm høyere enn de opprinnelige.
Vi har kjøpt Pax garderober med skyvedører fra IKEA.
Legger ved et bilde av hvordan det ser ut nå, og da lurer jeg på hva jeg skal bruke for materiale til tak og vegger? (link gjerne) Jeg antar at det er lett å bare feste opp det som skal/trenger å sitte der, vi hadde tenkt å prøve å gjøre det selv.
Slangene som går der antar jeg er til kjøkkenet, og når vi skal bytte det i fremtiden så bør man komme til dem fra den andre siden (slik som garderobene var bygget hadde man uansett aldri kommet til dem fra garderobesiden, så å si.
Så er det gulvet også, trenger man å sette noen form for sponplate eller lignende der for å dekke hullene?
De gamle sto bare rett på en ramme av stendere, det har vi tatt bort siden våre garderober er noen cm høyere enn de opprinnelige.
Vi har kjøpt Pax garderober med skyvedører fra IKEA.
Er det ikke noe gulvmateriale i det hele tatt der skapene har stått? Det er litt vanskelig å se på bildet. Hvis det ikke ligger råspont eller noe annet plate der, er det nok lettest å legge gulvsponplater der, de finnes på nærmeste byggevarehus.
I taket er det lettest å sette gips, det finnes i forskjellige størrelser og kanter på byggevarehuset. Hvis de nye skapene skal dekke alt så hadde jeg tatt vanlige gipsplater, 90x240, og skrudd opp. De er dog ganske tunge, så det hjelper å være 2-3 personer som hjelper til.
På den bortre veggen ser det ut til å sitte gipsplater allerede, så den trenger du ikke bry deg om, annet enn hvis du vil male den.
Skal du bare sette de nye skapene der eller skal du bygge dem inn på en eller annen måte?
I taket er det lettest å sette gips, det finnes i forskjellige størrelser og kanter på byggevarehuset. Hvis de nye skapene skal dekke alt så hadde jeg tatt vanlige gipsplater, 90x240, og skrudd opp. De er dog ganske tunge, så det hjelper å være 2-3 personer som hjelper til.
På den bortre veggen ser det ut til å sitte gipsplater allerede, så den trenger du ikke bry deg om, annet enn hvis du vil male den.
Skal du bare sette de nye skapene der eller skal du bygge dem inn på en eller annen måte?
Det ligger nok slike gulvsponplater, se bilde. Da burde det være greit å bare sette skapene på det?zarkov skrev:
Er det ikke noe gulvmateriale i det hele tatt der skapene har stått? Det ser litt dårlig ut på bildet. Hvis det ikke ligger rupanel eller noen annen plate der, så er det nok lettest å legge gulvsponplater der, de finnes på nærmeste byggevarehandel.
I taket er det lettest å sette gips, det finnes i ulike størrelser og kanter hos byggevarehandelen. Hvis de nye skapene skal skjule alt, hadde jeg tatt vanlige gipsplater, 90x240, og skrudd opp. De er dog ganske tunge, så det hjelper å være 2-3 personer som hjelper til.
På den bortre veggen ser det ut til å sitte gipsplater allerede, så den trenger du ikke bry deg om annet enn hvis du vil male den.
Skal du bare sette inn de nye skapene, eller skal du bygge dem inn på en eller annen måte?
I taket sitter det en slags takpanel, men jeg tenker at det spiller mindre rolle hva som kommer opp der, for dels skal vi renovere gangen i fremtiden, og så går nok skapene ut en liten bit også. Vi kommer til å sette en eller annen list/kant på sidene og ved taket, for å skjule skjøter/tapetkanter osv.
Skal man ta gips likevel, eller holder det med noe annet? Så at gips ikke var dyrt uansett, kanskje mer uhåndterlig å jobbe med, kanskje gips kan være bra med tanke på isolering også?
Den bortre veggen har du rett i, gips og skal ikke røres for det kommer ikke til å synes uansett. Derimot har vi motsatt side der det mangler litt gips, om man skal fylle på der?
Tanken er vel at skapene skal bli innebygd, de er 4 m, og lengden mellom veggene er ca. 5-8 cm lengre på begge sider, så der tenkte vi å sette en eller annen trelist/bit av tre. Likeså i taket blir det litt glippe, der får vi se hvordan vi løser det, ettersom skyvedørene trenger 5 cm plass for å kunne henges på, så får vi se hvordan vi kan løse det penest
Klikk her for å svare