Plantegning av et hus med markerende vegger og hånd som holder papiret.

Planløsning av et hus med grønne markeringer på veggene som ønskes revet; behov for å fastslå om disse veggene er bærende.

Spørsmål om bærende vegger!

Vi kan ikke skille ut hvilke vegger som er bærende og skal renovere et hus vi nettopp har kjøpt.

Legger ved to bilder av planløsningen.
Bildet der jeg har markert med grønt er de veggene vi ønsker å rive, men må finne ut om de er bærende først!

Vanligvis er bærende vegger under eller parallelle med mønet. Altså ingen av de grønne.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Jeg tror ikke at du har bærende innervegger, men man trenger å se takstolstegningen for å vite.

Jeg får også inntrykk av at ingen vegger skal være bærende i dette huset. En hjertevegg burde gå vannrett langs mønet, dvs den mellom stue og soverommene, men da blir det utfordrende i den andre enden.

Dog viser det seg iblant i noen hus av denne typen at de har satt seg slik at enkelte vegger over tid har blitt bærende i praksis. Det merker man hvis man forsiktig håndsager av bjelkene. Hvis saga kiler seg fast, er veggen bærende, eller i det minste "i spenn". Gjelder dog som sagt ingen av de grønnmerkede veggene.

Disse oransje er trolig de eneste bærende i noen form
Plantegning med oransje streker markerer sannsynligvis de eneste bærende veggene i bygget.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.