Har nettopp kjøpt en liten BR på 54 kvm i en betongbygning fra 1947 som vi skal renovere.

Av sunn fornuft å dømme, så er de rødmarkerte veggene ikke bærende, kun den tykke veggen som går i midten av huset. Har testet å sage i den øverste av de rødmarkerte veggene, og det er en slags hulltegl med puss utenpå.

Stemmer dette eller er jeg helt ute og sykler?

• Plantegning av en leilighet med rødmarkerte vegger, hvor en vegg er merket "Bærende?" med en blå pil i nærheten av kjøkken og stue.
De røde er sannsynligvis ikke bærende.

Men før du gjør noe: Vet du hva du har lov til å gjøre av inngrep i din eierseksjonsleilighet? Vegger tilhører normalt sameiet...

Sjekk hvor strømmen går......
Jeg tror også at det stemmer som du gjetter at den tykkere veggen er bærende. Jeg bodde i en leilighet fra 47. Det så ut omtrent slik der. Den bærende veggen var av tegl hos meg. Trolig er også leilighetens yttervegger i alle retninger bærende. Hos meg var de pusset med revertering bak. Et lite elendighet når man skulle sette opp gardinstenger i dem. Doble plugger på lengden og ekstremt lange skruer var nødvendig for å nå frem til noe å feste i.

Jepp, tror på det samme. I eldre hus er ofte "mitten"-veggen m.fl. overdimensjonerte så det synes nesten hva som bærer og ikke. Som noen påpekte ovenfor så må du uansett snakke med foreningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.