Naboen og jeg skal bygge et felles plank i tomtegrensen, og jeg tviler litt på hvor grove stolper vi bør bruke. Vi har boret hull for fundamenter på cc 120, så det vil bli ganske tett mellom stolpene. Den totale høyden på planket blir ca. 180 cm. Tror dere at det holder med 70x70 stolpe, eller bør man gå opp til 95x95?

Av rent estetiske grunner ville vi nok helst stoppe på 70x70, men man vil jo ikke at planket skal svaie eller, enda verre, knekkes når vinden tar tak.

Er det helt dekket?

Nei, det blir gjerdestaver om 28x45 omlott på hver side slik at det blir ugjennomsiktig. Omtrent som på dette bildet.

```norsk
Tett gjerde av horisontale treplanker, delvis gjennomsiktig, på en grønn plen ved siden av et hus.
```

I og med at ditt plank ikke skal være dekket ser jeg ingen som helst problemer med å bygge med 70x70 stolpe. På mitt plank (se bilde) brukte jeg 95x95 (tror jeg), men da er det i prinsippet helt dekket. Om du er bekymret for at det skal svaie så er det viktigere at du forankrer dem godt, plintene skal ikke kunne bevege seg! Rød treplank med 95x95 stolper i en hage foran et rødt hus med hurtak. En brun søppeldunk står på en platting ved gjerdet.

70x70 kommer til å være tilstrekkelig og bruk plintjern og ikke stolpesko ellers blir det vinglete uansett hvordan dere gjør det...

Flott. Da kjører vi på 70-stolper.
Plintjärn har vi tenkt å bruke nettopp for stabiliteten.

Jeg kanskje kan følge opp med et spørsmål til.
Vi tenkte å støpe plintene på lørdag, og naboen min vil gjerne komme i gang med å bygge gjerdet allerede på søndag. Spontant føler jeg at betongen bør få herde litt lenger for å bli riktig sterk og ikke risikere å sprekke. Har dere noen mening om det?

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
G Gizer skrev:
I og med at ditt plank ikke skal være dekket ser jeg ingen som helst problemer med å bygge med 70x70 stolpe. På mitt plank (se bilde) brukte jeg meg av 95x95 (tror jeg), men da er det i prinsippet helt dekket. Hvis du er bekymret for at det skal svaie er det viktigere at du forankrer dem godt, plintene skal ikke kunne bevege seg![bilde]
Hei
Skal bygge et plank liknende deres.
Hvorfor er det blandet malt og trykkimpregnert?
Har dere lyst til å ta noen flere bilder og legge opp?
Mvh
Johan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.