Har et altantak som jeg har revet ned og skal gjøre om da jeg har måttet bytte stolpene pga råte. Har byttet til trykkimpregnerte 90x90mm stolper, men så etter at jeg tok ned den gamle konstruksjonen at der takstolene satt montert på veggen så er den veldig "svajete" og usikker konstruksjon. Det er en vindusvegg som av en eller annen grunn ikke ser ut til å være forankret i overkant, noe som gjør at den svajer hvis man lukker altandøren hardt. Jeg kommer til å utbedre dette når jeg bytter vinduer samt altandør i fremtiden. Men tenkte å gjøre en smidigere løsning på altantaket som gjør at jeg slipper rive det når jeg skal rive den vindusveggen.

Det jeg tenkte var å sette en limtrebjelke over vinduspartiet samt altandøren, som er omtrent 5.5-5.6 meter i bredde. Men hvilken tykkelse kreves på stolpene i ytterkant samt tykkelse på limtrebjelken for å klare å holde oppe taket som tidligere. Taket vil være av plåt istedenfor kanalplast, men det er vel for snøen man bør regne ekstra da selve taket ikke er så tungt.

Jeg legger ved bilder der jeg har tegnet ut med rød farge hvor jeg har tenkt å ha limtrebjelken samt de 2stk 90x90 stolpene som er der nå. Klarer jeg meg med 90x90 eller må det noe annet til?

Stolpene på siden samt i forkant er naturligvis ikke kappet i riktig lengde ennå :P

Husets altanside med stående stolper, rød markering viser planlagt limtrebjelke over vindusparti og dør, veranda under konstruksjon. Terrasse med trykkimpregnerte stolper, 90x90mm, under konstruksjon. Rød markering viser planlagt plassering av limtrebjelke over vinduer og dør.

Hva har du for dybdemål på taket? Er stolpene vanlig trykkimpregnert furu? I så fall er de styrkeklassifisert, type C 14 eller C 24?

Dybden på taket er 4m, stolpene er vanlig trykkimpregnert 95x95 usikker om de er styrkeklassifisert, men det går naturligvis an å bytte ut om jeg trenger :)

Limtrebjelken må være minst 90x405 mm. Velger du en tykkere bjelke kan du i stedet ta en 140x360 mm. Pilarne som er 95x95 av trykkimpregnert virke er tilstrekkelig (men på grensen) hvis de har minst klasse C 24. C 14 er for dårlig. Helst skulle jeg se at du byttet dem til 90x90 limtresøyler. Det er bjelkens lange spennvidde og de høye verdiene på snølast i Gävleborg som skaper utfordringer.

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Får bli bytte til 90x90 limtresøyler samt 90x405 bjelke da det blir penest å ha den i samme bredde som søylene.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
justusandersson du som ser ut til å ha peiling. Tenkte først å bruke trykkimpregnerte bjelker i forkant der det er 3 stolper ut mot plenen, men da de bare finnes i 5,2m og jeg trenger 5,5m for å kunne ha en hel bjelke der, tenkte jeg å bruke en limtredrager i forkant i stedet for 2 delte trykkimpregnerte.

Hva slags størrelse kan jeg trenge på den når det finnes en midtstolpe som ikke fantes mot veggen?
Veggen er nå limtresøyler 90x90 på hver side av vinduene som er forankret i vegg samt limtredrager 90x405 som er forankret i søylene samt vegg.

Kunne man for eksempel klare seg med 42x180 eller 56x225 der ute? Jeg vil helst ha så lav drager som mulig siden jeg ellers kommer til å slå hodet i den om man skal gå ut den veien.

Jeg foreslår 90x225.

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.