2.620 lest ·
10 svar
3k lest
10 svar
Hvilke dimensjoner skal vi bruke i vårt undergulv
Hei,
vi holder på å snu huset vårt på hodet.
Tanken er at vi skal
- endre planløsningen i overetasjen
- lime inn et stavparkettgulv (40-60 cm lange staver)
- legge inn vannbåren gulvvarme.
For at vi skal få inn kjøkkenet under et vindu vurderer vi å senke undergulvet som nå er bygget opp
- Gulvmasionitt
- Råspont
- 13 cm gulvdragere med sagflis imellom
Dette hviler på et støpt betonghvelv.
Er det OK å i stedet kjøre
- Stavparkett
- Dobbel gulvplaywood (masonitt?)
- 7.5 cm gulvdragere med hengende gulvvarmeplater
- Noen tynn isolasjon
Eller hvordan ville dere profesjonelle gjort det?
Takk for svar
Petter
vi holder på å snu huset vårt på hodet.
Tanken er at vi skal
- endre planløsningen i overetasjen
- lime inn et stavparkettgulv (40-60 cm lange staver)
- legge inn vannbåren gulvvarme.
For at vi skal få inn kjøkkenet under et vindu vurderer vi å senke undergulvet som nå er bygget opp
- Gulvmasionitt
- Råspont
- 13 cm gulvdragere med sagflis imellom
Dette hviler på et støpt betonghvelv.
Er det OK å i stedet kjøre
- Stavparkett
- Dobbel gulvplaywood (masonitt?)
- 7.5 cm gulvdragere med hengende gulvvarmeplater
- Noen tynn isolasjon
Eller hvordan ville dere profesjonelle gjort det?
Takk for svar
Petter
Duofloor er to harde trefiberskiver (Masonite, som er et fabrikantnavn) som er limt sammen med virasiden (riflet) mot hverandre, forskjøvet cirka 2 cm på lengde og bredde og skråfaset rundt om kantene for at forskyvningen skal fungere som not og fjær gjør på en spontet planke.
Fordeler: Håndterbart format (cirka 1,2x0,6 meter). Krever helt undergulv. Lett å legge. Blir helt jevnt som spontet gulvplate av sagmugg. Bygger bare 8 mm i høyden. Ment for renovering. Holder mye bedre enn såkalt renoveringsgips for gulvformål og trenger ikke skjøtsparkles. Finnes i byggevarehandelen, kanskje under et annet navn enn Duofloor, som er opprinnelig betegnelse akkurat som Masonite.
Fordeler: Håndterbart format (cirka 1,2x0,6 meter). Krever helt undergulv. Lett å legge. Blir helt jevnt som spontet gulvplate av sagmugg. Bygger bare 8 mm i høyden. Ment for renovering. Holder mye bedre enn såkalt renoveringsgips for gulvformål og trenger ikke skjøtsparkles. Finnes i byggevarehandelen, kanskje under et annet navn enn Duofloor, som er opprinnelig betegnelse akkurat som Masonite.
Gå til en ordentlig trelastbutikk, så skaffer de dem nok for deg. Hadde du bodd i nærheten, kunne jeg ha foreslått Högströms på Orust (som har dem på lager). Kostnaden i dag skal jeg egentlig ikke uttale meg om, men tror du lander på rundt 100-150:-/kvm.
Både ja og nei. Egnet ja. Men lime parkett på??? Man pleier ikke lime parkett på et undergulv uavhengig av hva det består av. Det er heller lagt løst slik at det kan bevege seg på grunn av termiske faktorer, ellers er det risiko for at det vil reise seg i skjøtene når plankene sveller.
Hvis varmen ligger under, ja. Oppå må du legge tynn cellegummi, en baffel av aluminiumsplate med riller for slangene og deretter parketten på det. Og da har du uansett ingenting å 'lime' parketten på.
Jeg har aldri vært med på å lime stavparkett direkte på undergulvet. Og hvis du mener stavparkett med løse staver, så pleier de å spikres fast med dykkert på klutepappdekt sagflisbetong. uten å bli limt i det hele tatt. Stavene er falsede og passer i hverandre som spontede planker gjør. Enten du legger dem i hollandsk mønster, fiskebensmønster eller rutemønster.
Men det finnes også parkettplanker med fastlimte parallelle staver på. Også med hollandsk mønster. Men heller ikke de limes fast mot underlaget.
Du bør derfor spørre en parkettlegger hva h*n anbefaler.
- Sporfreste sponplater for vannbåren gulvvarme
- Casco ProFlex eller Elastic Plus
- Parketten
Kan det fungere?
P
- Reglar
- Sporfreste sponplater for vannbåren gulvvarme
- Casco ProFlex eller Elastic Plus
- Parketten
Kan det fungere?
P
petterlorentzon skrev:
Kjenner ikke til Cascos produkter i dette tilfellet, men det fungerer jo med gulvvarme. Det jeg henger meg opp i er at du tenker å lime fast langstavene mot sponplaten. Jeg er tvilsom til at det fungerer så bra siden treet i parkettstavene er hygroskopisk og må kunne bevege seg med fuktighet og varme.