5.054 lest ·
6 svar
5k lest
6 svar
Hvilke dimensjoner kan man bruke til takstoler?
Jeg lurer på hva jeg kan bruke som alternativt trevirke til takstolene mine siden konstruksjonstre ikke ser ut til å finnes på byggmax på Gotland.
Huset er 4.70 i bredden. 6m langt. Helling fra møne til hammarbånd 1.30 m.
Jeg lurer også på om noen vet hvordan man med sikkerhet vet hvilken takstolkonstruksjon som er passende, jeg har fått ulike forslag
1. Takstol med hanebjelke som har to "støtter" som fester mellom hanebjelken og de øvre delene. Spikre/skru fast alt med beslag.
2. Takstol med kun en hanebjelke og ingen støtter som sitter mellom hanebjelken og de øvre takstolsdelene. Beslag også her.
3. Bruke et annet materiale enn k 24 og doble alle, dvs som å sette sammen to takstoler til en.
4. Takstol med kun en hanebjelke og ingen støtter som sitter mellom hanebjelken og de øvre takstolsdelene. Sette sammen delene med en kryssfiner som limes og deretter skrues i stedet for beslag.
Hva er egentlig best?
Takknemlig for svar d^_^b
Huset er 4.70 i bredden. 6m langt. Helling fra møne til hammarbånd 1.30 m.
Jeg lurer også på om noen vet hvordan man med sikkerhet vet hvilken takstolkonstruksjon som er passende, jeg har fått ulike forslag
1. Takstol med hanebjelke som har to "støtter" som fester mellom hanebjelken og de øvre delene. Spikre/skru fast alt med beslag.
2. Takstol med kun en hanebjelke og ingen støtter som sitter mellom hanebjelken og de øvre takstolsdelene. Beslag også her.
3. Bruke et annet materiale enn k 24 og doble alle, dvs som å sette sammen to takstoler til en.
4. Takstol med kun en hanebjelke og ingen støtter som sitter mellom hanebjelken og de øvre takstolsdelene. Sette sammen delene med en kryssfiner som limes og deretter skrues i stedet for beslag.
Hva er egentlig best?
Takknemlig for svar d^_^b
Moderator
· Stockholm
· 57 844 innlegg
Oftest tror jeg at man bestiller takstoler ferdige fra en takstolfabrikk. Du gir målene til fabrikken, de konstruerer takstolen, gir deg ferdige beregningsresultater (som du uansett må ha til bygningsmyndighetene som en del av kvalitetsplanen), og bygger dem for deg.
Jeg har personlig aldri handlet takstoler, men det påstås å være overraskende billig.
Jeg har personlig aldri handlet takstoler, men det påstås å være overraskende billig.
De jeg har snakket med har sagt at de knapt har kunnet kjøpe virket til samme pris som ferdige takstoler, i så fall så finnes det jo ingen grunn til å bygge dem selv...
(Jeg ville aldri turt å ta sjansen når det gjelder en så viktig bærende del i et hus)
(Jeg ville aldri turt å ta sjansen når det gjelder en så viktig bærende del i et hus)
Der vi bor er det bygglovsfrihet... -Bare å sette i gang, ingen papirer trengs. Så sa de på byggnadsstyrelsen, det eneste kravet er at det nye huset ikke er høyere og større enn hovedbygningen. Jeg synes selv at det ville vært enklest å bestille ferdige takstoler, og jeg har altfor lite kunnskap om hvordan man lager dem selv, så det blir nok ferdigbygde uansett. Problemet er at det ser ut til å ta en stund før de kan leveres.
finnes det en bok takstolsboken for dette
et annet alternativ er å se på ferdige tegninger på bygninger i samme eller noe større størrelse.
Vet at f.eks. finja har noen bygninger med tegninger på sin hjemmeside.
et annet alternativ er å se på ferdige tegninger på bygninger i samme eller noe større størrelse.
Vet at f.eks. finja har noen bygninger med tegninger på sin hjemmeside.
Klikk her for å svare