5.822 lest ·
20 svar
6k lest
20 svar
Hvem skal jeg tro på tro på tro på når...
Side 1 av 2
Jeg som har gjort meg kjent som en "asbestgalning" her på forumet kan nå nøkternt konstatere at det er skremmende å få beskjeden "ikke asbest" i svartlim under et gammelt plastbelegg fra et analysefirma, for så å få beskjed fra et annet selskap "Antofyllitt i svartlim under gulvbelegg".
Hadde ikke engang tenkt å teste belegget en gang til, men en bit av dette fulgte simpelthen med da jeg analyserte puss-/murbruk. Belegget var liksom limt mot denne murpipa.
Skremmende synes jeg!
Benytter anledningen til å spørre om dere tror at asbesten som sitter i svartlimmet utgjør noen fare så lenge jeg ikke er og bryter i belegget? Belegget er liksom brutt i stykker i kantene, ligger løst i små biter.
Hadde ikke engang tenkt å teste belegget en gang til, men en bit av dette fulgte simpelthen med da jeg analyserte puss-/murbruk. Belegget var liksom limt mot denne murpipa.
Skremmende synes jeg!
Benytter anledningen til å spørre om dere tror at asbesten som sitter i svartlimmet utgjør noen fare så lenge jeg ikke er og bryter i belegget? Belegget er liksom brutt i stykker i kantene, ligger løst i små biter.
Nei, mente ikke direkte sånn. Håper selvfølgelig at fibrene er nokså bundet i limet, men teppet som sådan er delvis "brutt opp" i små biter.
Men, det jeg misliker mest akkurat nå er at man ikke ser ut til å kunne stole på analyse.
Men, det jeg misliker mest akkurat nå er at man ikke ser ut til å kunne stole på analyse.
Ja, muligens inneholder teppet asbest som fyllmateriale? Analysefirmaet burde imidlertid kunne utelukke dette, iom at du mener at deres uttalelse var om limet. Google:
Sist redigert:
At man hadde asbest i vinylgulvene var jo først og fremst for å øke motstanden mot slitasje og i andre hånd å spre ev varm fra brann, slik at brannutviklingen ble forsinket en stund, men å ha asbest i limet finner jeg ingen grunn til og lurer på om det virkelig var slik. Skulle det da også være for å forsinke en brann???, for slitasje kan det jo ikke handle om. Uansett Stina, så synes jeg ikke at du skal bekymre deg, for det kan neppe være noen store mengder, som kommer løs hos deg. Du kan sammenligne med f.eks. Teknikum i Uppsala (på 80-tallet), der det gikk, i utesko, HUNDREVIS av studenter i korridorene og slet på asbestforsterkede vinylgulv hele dagen. Da ble det frigjort så mye asbest at det MULIGENS KUNNE være helseskadelig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Moderator
· Stockholm
· 57 893 innlegg
Joda, såkalt svartlim er vel en ganske kjent kilde til asbest. Selv om det finnes både med og uten asbest. Har ingen anelse om hvorfor man hadde asbest i limet.
Om man vil tolke analysen snilt, så kunne det vel være slik at limet i den første analysen faktisk ikke inneholdt asbest. Typ teppeleggeren åpnet en ny boks av en annen type.
Edit: Kow han fant infoen mens jeg skrev.
Om man vil tolke analysen snilt, så kunne det vel være slik at limet i den første analysen faktisk ikke inneholdt asbest. Typ teppeleggeren åpnet en ny boks av en annen type.
Edit: Kow han fant infoen mens jeg skrev.
JoKnockOnWood skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/AnthophylliteWiki skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/AsbestosWiki skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/AsbestWiki skrev:
http://www.av.se/teman/asbest/?AspxAutoDetectCookieSupport=1Arbetsmiljöverket skrev:
Sist redigert av en moderator:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
OK da, skrem opp den stakkars Stina71 alt du kan 
Man skal ikke stole så mye på Wikipedia, der kan jo hvem som helst skrive hva som helst, som ikke sikkert blir kontrollert av en kyndig kilde. Da stoler jeg mer på Arbeidstilsynet. Men det er som sagt dårlig av analyseselskapet å ikke ha bedre kjennskap, man betaler dem jo for deres kunnskap!
For å gjøre det hele enda litt vanskeligere, er ikke Antofyllit alltid å forene med asbest. Det avhenger av om det er det fibrøst.... Så å si rett ut at det er asbest er altså feil. Det kan være asbest, samtidig som det ikke er sikkert.... hmmm aldri får man være fornøyd...
Men hvorfor ringer du ikke det første analysefirmaet og ber dem forklare...Hvorfor de ikke finner asbest...
Dette fant jeg på arbeidsmiljøverket.
Men hvorfor ringer du ikke det første analysefirmaet og ber dem forklare...Hvorfor de ikke finner asbest...
Dette fant jeg på arbeidsmiljøverket.
Sist redigert: