Hei!

Noen vennlig sjel med mer tid enn meg som har lyst til å hjelpe til med en beregning?

Vi skal under vårt husbygging bo i et Attefallshus som er så godt som klart. Men iom at vi har tre barn samt en hund modell større så tenker vi å gjøre en midlertidig tilbygging i størrelsen av en bod i tilknytning til Attefallshuset. Tanken er at vi skal kunne gjenbruke tak og veggelementer til hva som senere skal bli badstue.

Nå til problemet, høydeforskjellen på tomten er ganske stor og der vi først kommer til å bygge tilbygget er på den lavere delen av tomten. Høydeforskjellen opp til der den framtidige badstuen skal være plassert er anslagsvis 10-12 meter. Tanken er å løfte opp taket og veggelementene med helikopter. Har snakket med et firma som kan hjelpe til med dette og fått vite at 1000-1100 kg er maksvekt for løftet. Jeg vil bygge veggelementene så store som mulig, men selvfølgelig ikke for store.

Konstruksjonen i første fase vil være

25 mm panel
28 mm bærelekt
120 trestender med steinull cc 600
12 kryssfiner

Etter en lang utgreiing til spørsmålet, hva burde man lande per kvm vegg mellom tommelen og pekefingeren?

Fridens liljer
Henrik

Fulkemisten
Dette blir mellom tommelen og pekefingeren da treets vekt varierer med dens fuktighetsgrad. Vi sier at tørt tre veier 600 kg per kubikkmeter.
Panel - 25 liter per kvm = 15 kg
Bærlækt - i prinsippet forsvinnende, men vi sier 1 kg per kvm
Trelast - 3,25 kg per meter, vi sier 5 meter per kvm = 16 kg
Steinull - 2 kg per kvm
Kryssfiner - 6 kg per kvm
Totalt ca. 40 kg per kvm + typ 10 % for skruer og annet. Du trenger kanskje vindsperre også? Vi sier vel 45 kg jevnt?

Fulkemisten
Med forbehold om feilberegning og/eller tankevurpe får gjerne noen andre kontrollere og rette meg.

Takk for det! Det høres jo rimelig ut og ville innebære at de lengste veggene (4,5x2,8) ville veie rundt 600 kg.

Fulkemisten
Jo, derimot er jo tradisjonelle vegger konstruert for å motstå statiske krefter. Hva skjer med dem når de under løftet utsettes for dynamiske krefter?

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo, däremot er jo tradisjonelle vegger konstruert for å motstå statiske krefter. Hva skjer med dem da de under løftet utsettes for dynamiske krefter?
Tenker at det ikke er noen direkte forskjell fra når en kranbil løfter prefab-elementer?

Prefabelement, spesielt løftepunktene, er dimensjonert for disse kreftene. Et tips kan jo da være å forsterke de punktene du tenker å løfte i.

B bossespecial skrev:
Prefabelement, framföralt lyftpunktene, er dimensjonert for disse kreftene. Et tips kan jo da være å forsterke de punktene du tenker å løfte i.
Ikke dum idé! Det skal jeg gjøre. Takk for tipset.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.