Hei!

Jeg lurer på hva liming tilfører om man limer og skrur sammen f.eks. 2 stk 45x120 slik at det danner 1 stk 90x120?

Helt klart er det jo at forbindelsen blir sterkere hvis man skal dra fra hverandre plankene (om man bruker den som stolpe dvs. limet motvirker knekk) men hva tilfører limet om man bruker den som bjelke? Da vil jo skjøten ligge vertikalt i belastningsretningen. Blir det overhodet noen forskjell på bæreevnen om man limer eller ikke? eller øker vridningsstivheten eller motvirkes skjær?

Kan tenke meg at liming gjør at man kan skjøte bjelke løpende, dvs man trenger ikke skjøte over et opplegg.

Hadde vært gøy med et svar så jeg kan oppklare dette med svogeren...(sånn at han ikke får rett:-))

/Henjen

om jeg har forstått det riktig så blir en limt bjelke sterkere enn en saget i samme dimensjon.

tydeligvis er det antallet fuger som gir styrken, sammenlign med kryssfiner.

Mikael_L
Jeg ville tro at bjelken du snakker om, 120x90, og 120 i høyden da, ikke blir noe nevneverdig sterkere som limt. Men trolig litt mer sterk mot vridning.

I andre ledden hjelper det derimot å lime.
Uten lim blir styrken omtrent to ganger styrken av en slik bjelke. Med lim oppfører bjelken seg som en dobbelt så høy homogen bjelke og da blir styrken ... la meg se nå... hvis jeg ikke husker feil, 4 ganger så sterk.

Det er hva jeg tror iaf.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.