Jeg skal erstatte vår "vanlige" lave gulvsokkel i spisestuen med en høy variant slik som bildene nedenfor viser.

Vi har tenkt å gjenbruke gulvsokkelen og har allerede valgt ut en "brystlist" men vet derimot ikke hva jeg bør bruke for materiale for panelet mellom list og sokkel.

Jeg har vurdert gips, eller kanskje heller en treplate f.eks. plywood for å få en autentisk trefølelse, vi bor i et gammelt hus og vi vil at det skal føles tidsriktig. Men så har jeg en følelse av at plywood kan være for grovt i stedet...

Er det noen som har gjort noe lignende og har et godt forslag?

Her er et bilde som nok bedre forklarer hvordan jeg mener.
:)

• Hvit dør og panel langs vegg i rom med mønstret tapet og tregulv, høy sokkel under tapet.
Mdf?

jo mdf må jo være toppen....
//
M

Mdf har jeg vel egentlig ikke engang riktig vurdert da jeg har forestilt meg at de platene er for grove, f.eks. er Byggmax variant på 19mm.

Men et raskt søk på google viser jo at det faktisk finnes Mdf fra 3mm.

Dessverre ser det ikke ut som om noen av mine forhandlere selger dem smalere enn 16mm og skal det være et fornuftig alternativ som gulvsokkel er nok 6-10mm maksimal tykkelse.

Flere forslag?

Hele den ferdige sokkelen skal deretter males med linoljemaling, vet ikke hvordan det vil se ut om vi satte gipsplater som vi i så fall må sparkle skjøtene på før vi maler alt.
(det føles jo så klart litt som en krenkelse i et hus fra 1923 med det meste i originalmateriale ellers).

-Andreas

Kan masonite være et alternativ da kanskje?

Ja det hadde jeg totalt glemt bort...

Det hadde jeg jo faktisk i tankene da jeg "prosjekterte" spisestuen for 3-4 år siden, at jeg kunne glemme det da..

Har masonit noen spesielle egenskaper å tenke på om vi skal bruke det?
Sveller eller krymper det f.eks på noen måte?
Må nok uansett sparkles for at det skal bli pent i skjøtene, men da bruker vi vel snekkersparkel...

Ja, uten å ha prøvd så er jeg overbevist om at sparkling er et must.

Sparkel vil sprekke. Lim masonitten og skjul skjøtene bak smale masonittstrimler på 20-30 mm.

Eller som tidligere nevnt - MDF på 8mm og forsenke skruene i det, snekkersparkel på hullene. Masonite er jo litt tynt for å kunne leke med nettopp forsenking.

finnes masonite som er 6 mm som vanligvis finnes i byggevarehandelen

Eller bruke ... ingenting! Bare sparkle veggen og male. :)

kamilenski skrev:
Eller bruke ... ingenting! Bare sparkle veggen og male. :)
mmm.. men må likevel kappe bort eksisterende gipsplaten ca 40cm opp på veggen for å få bort den gamle sokkelen, det er bare plankvegg bak gipset.

Men hadde derfor en tanke først, å bare sette gipsplate og sparkle og slipe for å deretter male direkte på...
Vet ikke om man kommer til å se noen forskjell på det når sluttresultatet uansett blir dekkmalt...

Du kan bruke renoveringsgips. 6mm. Vev eller tykk tapet på dette. Eller snarveien.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.