8.990 lest ·
9 svar
9k lest
9 svar
Hva sparkler man på lettbetong/gammel fix for å deretter flislegge oppå?
Hei!
Jeg har revet ned fliser i et gammelt baderom. Flisene satt med fix på lettbetong (uten tetningsmembran), så nå er det en blanding av lettbetong og gammelt fix igjen. Fixen som er igjen går ikke å få av.
Nå trenger jeg å sparkle over det slik at det så kan legges ny tetningsmembran og så flise over. Det må altså være noe som
Hos Beijer fikk jeg først med meg Webers reparasjonsmørtel og en primer som het "Floor Primer". Da jeg ringte for å dobbeltsjekke om jeg virkelig skulle ha gulv-primere sa han som svarte da at jeg i stedet kunne bare fukte veggen og deretter bruke Gypsum Naturgips (webers gips-produkt). Det skulle være lettere å jobbe med og holde like godt.
Siden jeg nå har fått forskjellige beskjed tenkte jeg bare å dobbeltsjekke her,
Jeg har revet ned fliser i et gammelt baderom. Flisene satt med fix på lettbetong (uten tetningsmembran), så nå er det en blanding av lettbetong og gammelt fix igjen. Fixen som er igjen går ikke å få av.
Nå trenger jeg å sparkle over det slik at det så kan legges ny tetningsmembran og så flise over. Det må altså være noe som
- Kan bære fliser
- går an å få jevnt for en amatør.
Hos Beijer fikk jeg først med meg Webers reparasjonsmørtel og en primer som het "Floor Primer". Da jeg ringte for å dobbeltsjekke om jeg virkelig skulle ha gulv-primere sa han som svarte da at jeg i stedet kunne bare fukte veggen og deretter bruke Gypsum Naturgips (webers gips-produkt). Det skulle være lettere å jobbe med og holde like godt.
Siden jeg nå har fått forskjellige beskjed tenkte jeg bare å dobbeltsjekke her,
- Holder Gypsum for vekten av fliser?
- Trenger jeg virkelig ikke å prime?
- Går det greit å sette på tetningsmembran (tenkte å bruke LIP's sementbaserte 2-komp med vlies) på gips-basert underlag?
Jeg hadde litt samme problem... Jeg testet først med gipsmørtel (Gypsum) for å få det glatt, og det gikk jo høvelig bra, men tok veldig lang tid. Så merket jeg at veggen ble bølgete og da var det bare å begynne å fikse bølgene. De tre resterende veggene fikset jeg ved å "lime" fast Jackon plater med gipsmørtel og så 8-10 spikerplugger med stor skive i hver.
Bruk en blomstersprutkanne og vann ganske mye før du legger på gipsmørtelen. Ingen primer!
Bruk en blomstersprutkanne og vann ganske mye før du legger på gipsmørtelen. Ingen primer!
Det er altså ikke så enkelt at man sparkler en gang på tvers først og så en gang i høyden etterpå, og så er det bra?
Flaks at man er naiv, ellers hadde man aldri startet på slike hjemmeprosjekter.
Takk for tipset, jeg får jo lære av egne feil, men jeg bør kanskje ikke kjøpe mer enn en sekk gips til å begynne med. ;-)
Takk for tipset, jeg får jo lære av egne feil, men jeg bør kanskje ikke kjøpe mer enn en sekk gips til å begynne med. ;-)
Jeg hadde jevnet av alt med flislim, sitter bra og er lett å jobbe med.
Jo, naiv som fy får man være... ellers hadde jeg kjørt alle verktøyene til ÅVC for lenge siden!Andreas Lundgren skrev:Det er altså ikke så enkelt at man sparkler en gang på tvers først og så en gang i høyden etterpå, og så er det bra?Flaks at man er naiv, ellers hadde man aldri begynt på slike hjemmeprosjekter.
Takk for tipset, jeg får jo lære meg av egne feil, men jeg kanskje ikke skal kjøpe mer enn en sekk gips til å begynne med. ;-)
Skal du få det tilstrekkelig plant for å legge klinker på senere, så må du kjøre med pussbaner. Det er litt kinkig med tetningslag (av folie) på gipsplaster siden det blir en hel del luftbobler merket jeg... Jeg brukte Kiiltos system.
Jeg angrer på at jeg ikke la plater på den fjerde veggen også siden tetningslaget der ikke "tok" like bra som på platene, men den veggen består til ca. 70% av et stort speil så jeg trenger ikke være redd for at fliser begynner å falle ned på grunn av noen luftboble...
Hvis jeg kan komme med en anbefaling, så legg opp plater, det kommer til å spare deg for en hel del tid og fremfor alt en masse forbannelser...
Der ser man, tvert imot hva jeg har lært (og lest)... Jeg har "limt" masse gipsplater (og Jackon platene) med gipsbruk på mine lettbetongvegger (både Ytong og blåbetong) og de sitter som fjellet og har gjort det nå snart 3 år.Steinmeister skrev:
Jeg tror vel kanskje forskjellen er mer at man kanskje slipper å vanne om man bruker fix men begge fester jo som det virker...
De gamle flisene satt med fix, og det sitter hardere enn hva lettbetongen er. Hvis jeg prøver å fjerne det, går lettbetongen i stykker før fixen slipper. Men jeg vet jo ikke om det var primer imellom eller ikke.
Takk for alle tips, det plager meg at jeg skal miste en hel cm gulvareal, men jeg antar at det mest er psykologisk.
Jeg burde vel bare kjøre på med plater direkte uten å kludre!
Takk for alle tips, det plager meg at jeg skal miste en hel cm gulvareal, men jeg antar at det mest er psykologisk.
Klikk her for å svare