Skal forberede baderomsveggene i det gamle kjellerbadet mitt før overflatesjikt, og utenfor dusjområdet har det vært glassfiber/vevtapet. Når vi har skrapt ned den, gjenstår en hvit overflate. Spørsmålet er om det er tapetlim eller om det er gipssparkel, eller noe annet?

Veggen i et gammelt kjellerbad med en grov overflate; mulig rester fra tapetlim eller gipssparkel etter fjerning av glassfiber/våtromstapet. Veggen i et gammelt kjellerbad vises med rester av lim eller sparkel etter fjerning av glassfiber/væv-tapet. En side er skrapt renere enn den andre. Gulnet vegg i kjellerbad med ujevne flekker etter at glassfiber/våttapet er skrapet av. Spørsmål om overflaten er tapetlim eller gipssparkel.

KJD KJD skrev:
Skal forberede baderomsveggene i mitt gamle kjellerbad før overflatesjikt, og utenfor dusjområdet har det vært glassfiber/vevtapet. Når vi har skrapet ned den så gjenstår en hvit overflate. Spørsmålet er om det er tapetlim eller om det er gipssparkel, eller noe annet?

[bilde] [bilde] [bilde]
Altså jeg lurer egentlig på om det er noe organisk.

Sikkert noe gammelt lim eller maling, flex bort dritten eller lim luxskiver.

F Fjonken skrev:
Sikkert noe gammelt lim eller maling, flexe bort dritten eller lime luxplater.
Flexe = skrape? Eller noe magisk verktøy? Det sitter sykt hardt.. føles viktig få bort det om organisk

K
Flex kan sannsynligvis være å bruke en giraffslip.
Finnes i mange forskjellige merker men Flex er et av de mer velkjente

Sist redigert:
Rickard.
Flexa er i min verden en saneringsfres, brukes bl.a. av asbestsanerer for å fjerne fix som inneholder asbest men er selvfølgelig like bra på samme tiltak uten asbest. Men med tanke på jobben og innlegget kanskje en betongsliper (typ vinkelsliper med diamantslipeskive) er det som menes og det kanskje er litt mer passende for det som skal gjøres?

Sist redigert:
KJD KJD skrev:
Flexa = skrape? Eller noe magisk verktøy? Det sitter sykt hardt.. kjennes viktig å få bort det om organisk
Ingen plass for skiver, betongen er perfekt underlag for neste steg
Rickard. Rickard. skrev:
Flexa er i min verden en saneringsfres, brukes bl.a. av asbestsanerere for å fjerne fix som inneholder asbest men er selvfølgelig like bra på samme tiltak uten asbest.
Men med tanke på jobben og innlegget kanskje en betongsliper (type vinkelsliper med diamantslipeskive) er det som menes og det er kanskje litt mer passende for det som skal gjøres?
har kjørt med vinkelsliper + diamantslipeskive men støver som pokker og blir ujevnt. Jevnheten her er mye verdt. Er det enklere å opprettholde jevnheten (støpt betong vs lettbetongvegg) med denne fresen du sikter til?

Rickard.
En saneringsfres er et grovt verktøy for å raskt fjerne mykere materialer som fix, lettbetong osv, jeg  tror ikke de fungerer på betong.

En betongsliper er bedre enn vinkelsliperen, jeg vet ikke hvor mye arbeid som virkelig er nødvendig men vil du slipe så er det ikke dumt å leie en sliper og støvsuger en helg.

• Liker
KJD
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Sikkert noe gammelt lim eller maling, flex bort dritten eller lim luxskiver.
Rickard. Rickard. skrev:
En saneringsfres er et grovt verktøy for å raskt fjerne mykere materialer som fix, lettbetong osv., jeg  tror ikke de fungerer på betong.

En betongsliper er bedre enn vinkelsliperen, jeg vet ikke hvor mye arbeid som virkelig er nødvendig men vil du slipe er det ikke så dumt å leie en slip og støvsuger en helg.
Skrapte ned en del med min Bacho-tohåndsgrep/skrape. Er tungt for hender og skuldre men fungerte, og støver mindre. Spørsmålet er hvordan vet man om noe er asbest-basert?
Så kommer jeg til lettbetongvegg med lignende dekning, men fikk "bølgete" og ujevnt resultat der tidligere med skraping- så vurderer å bare la det være der og sparkle over det. Har tross alt sittet der i 50 år uten å løsne eller lukte vondt.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.