Har kommet frem til at de møblene jeg leter etter ikke finnes å kjøpe, så har bestemt meg for å ta saken i egne hender i stedet. Vil lage tv-benk og hylle med rustikk karakter og lurer nå på hva slags treverk jeg skal kjøpe og hvordan det eventuelt skal behandles for å få sin rustikke følelse.

Typ sånn vil jeg at resultatet skal bli:
Rustikk TV-benk laget av treverk med to hyller foran en murvegg, plassert utendørs på gress.

Rivningsvirke.

(Herlig anakronisme - "denne tv-benken er fra et 1700-talls bondegård...")

• Liker
mattie_river
  • Laddar…
Hva da, det er eneste måten? Finne noen som selger rivningsvirke?

Hadde håpet å kunne gå til et trelastlager og kjøpe. Ville vite hva jeg skulle spørre etter. Trodde ikke det trengte å være gammelt for å være rustikt. :/

Det går jo an å kjøpe vanlig konstruksjonsvirke på byggevarehandelen som du kan bygge av. For å skape en rustikk følelse i det kan du gå over det ferdige møbelet med diverse teknikker. F.eks. kan man bruke spiker for å lage "markhull", slå med kjetting eller hammer, "massere" med grus/singel. For å få riktig fargetone finnes det kaffe, te, stålull løst i eddik, male forskjellige farger i ulike lag og pusse av med sandpapir for et "slitt" uttrykk.

Bare fantasien setter grenser, så begynn å samle inspirasjon på ulike teknikker, f.eks. via youtube.

Lykke til og gi gjerne tilbakemelding på hvordan det går!

• Liker
peterwesterlund
  • Laddar…
Okei, men at det er tykt tre, det er altså stendere jeg bør kjøpe? Hva er forresten "massivt tre"? Hva innebærer det egentlig? Føles jo solid.

Massivt betyr at det er tre gjennom hele, og altså ikke eksempelvis sponplate med finér.

• Liker
peterwesterlund
  • Laddar…
jonmo skrev:
Massivt betyr at det er tre rett igjennom, og altså ikke for eksempel sponplate med finér.
Ahaa, det der visste jeg ikke. Interessant :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.