Mikael_L
Og hva brukes den til?

Jeg snublet over en eske med slike her på en byggeplass. Vet ikke hvilken yrkesgruppe som brukte den, eller til hva. Men jeg er nysgjerrig på hva det er til for.

• En metallspiker med riflede detaljer og en bredere hodeende, muligens brukt i byggeprosjekter. Ukjent bruksområde ifølge innlegg.
Egentlig vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at det er til midlertidige bygg som skal rives, f.eks. former.

• Liker
Stefan N
  • Laddar…

Beste svar

Spiker med dobbelt hode brukes til midlertidige konstruksjoner. F.eks. forskalinger, skråstivere osv. Man slår inn spikeren til det første hodet og trekker deretter lett ut spikeren med det andre hodet.

• Liker
Nyfniken og 3 andre
  • Laddar…
Rickard.
De brukes også for å feste for eksempel avløp og lignende i valvbord. De er laget av aluminium (kanskje finnes stål også) og det er veldig enkelt å slå av spissen som stikker ned fra betongen når bordet er flyttet.

Sist redigert:
Staffans2000
Den bruker man når man lett vil kunne dra ut spikeren igjen. For eksempel ved forskalingsspikring. Selv kaller jeg den "formspiker".

Rickard. Rickard.ag skrev:
De brukes også for å feste f.eks. avløp og lignende i valvbord. De er av aluminium (kanskje finnes stål også) og det er veldig enkelt å slå av spissen som stikker ned fra betongen når bordet er flyttet.
Den på bildet og øvrige som brukes til midlertidige konstruksjoner er alltid av stål. Karbonstål tror jeg t.o.m. om man skal være nøye.

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
dobbeltspiker ble brukt en hel del på 60-70 tallet til båndjern som man spente sammen veggformer med for at det skulle være lettere å rive formene etter støping

richardtenggren
Synes man ofte ser disse på amerikanske/britiske byggeprogrammer, har tenkt at de ville være riktig praktiske til midlertidige innfestninger, men har aldri sett dem i butikken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.