Bygningsnybegynner
· Stockholm
· 318 innlegg

Vi har grå tynne skiver som dekker sidene på plintgrunnen. Fritidsbolig fra 70-tallet. Hva er de laget av og kan jeg rive/kaste dem selv?
Bygningsnybegynner
· Stockholm
· 318 innlegg
Hvordan vet jeg om det finnes eternitt, hvordan ser det ut og hvor kan det finnes?
Skal bygge ut hytta så noen vegger skal rives.
Skal bygge ut hytta så noen vegger skal rives.
Da får vel rive aspets selv også. Utgå fra at platene kan inneholde det hvis du er usikker. Tenk på hvordan du river og behandler/deponerer materialet så trenger du ikke bekymre deg...Karl-Bertil Jonsson skrev:
ser ut som fibercement, altså ikke eternit med asbest. Ta bort platene uten å ødelegge dem og bruk munnbind så er du sikker. Hvis det er asbest så er de ikke farlige å håndtere, det er ikke radioaktivt!
Bygningsnybegynner
· Stockholm
· 318 innlegg
Takk! Finnes det noen måte å "se" om det er asbest når man først har fjernet dem? Og hvor kaster man deretter disse?
Beste svar
Eternitt ble brukt frem til andre halvdel av syttitallet, først og fremst som fasademateriale, til taktekking, i ventilasjonskanaler og rørisolering samt noen ganger som plate materiale, f.eks. i bjelkelag. Det går ikke an å se på en fibersementplate om den inneholder asbest uten for å vite må man sende til analyse.Karl-Bertil Jonsson skrev:
Hvis du er i tvil, bør du sjekke hvordan kommunen din vil at man skal håndtere asbest, om man får levere den på gjenvinningsstasjon og om det koster ekstra. Der jeg bor vil kommunen at man pakker alt mistenkelig avfall i byggplast og leverer i tiltenkt container på gjenvinningsstasjon. Så lenge du ikke bryter, sager eller borer i platene så er det ikke farlig å håndtere dem, du som jobber utendørs trenger knapt nok å bruke åndedrettsvern.
Bygningsnybegynner
· Stockholm
· 318 innlegg
Tusen takk. Tror ikke at det finnes noen eternit i huset, men skal være forsiktig.
Klikk her for å svare