Hva er dette for materiale tro?

Det ser ut som noen slags grov fiber/spon blandet med bruk. Sement?

Dette er en ventilasjonstrakt i en låve fra 50-tallet.
Ventilasjonsrør i en 1950-talls låve, laget av grov fiber/spån blandet med mørtel.

Dette finnes i en vegg i samme låve, men i en mindre verksteddel.
En grov vegg av fiber- eller sponmateriale blandet med mørtel, med synlige fragmenter, i en ventilasjonstrakt i et 50-talls fjøs.
 
tommib
Er ikke det der pusset halm?
 
eller treullit?
 
Det pleier å kalles "träullit" og finnes som plater også, treflis bundet med sement. Ikke uvanlig opp mot tak i kjellerrom med støpte hvelv. Om du tenker på asbest er det nok et ikke-spørsmål her.
 
  • Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Åhå der lærte man seg noe nytt. Træullit... fantes det på 50-tallet også? Pusset træullit i dette tilfellet antar jeg?
 
Ja, det har eksistert lenge. Veldig bra materiale som mange fjerner i ren panikk fordi de ikke vet bedre.
 
Ja altså det ser jo ganske skummelt ut, pusset hvit ser det enda skumlere ut.
 
Jeg har fått lære meg at det heter herraklitmatta, men er usikker på stavemåten. Dette kan jo for så vidt være noe dialektalt påfunn.
Brukes som noen tidligere har skrevet i kjellere og parkeringshus som lyddemper. Helt ufarlig
Ser for øvrig ut som at en hulltakerkollega har vært i farten :)
 
Hei igjen!

Takk for alle svarene. Jeg har nå vært på analyse med prøven og det viste seg ikke å inneholde asbest. Kanskje kan være interessant for noen å vite, ikke minst meg!!! :)
 
Satt i taket i gamle.idrettshaller før. Minnes når man kastet eller.skjøt en ball i taket.så falt det alltid ned rusk :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.