Når jeg tidligere har boret i vegger i samme bygning har jeg trodd at det var lecablokker innenfor pussen, for borrestøvet var gråsvart.
Men da jeg fjernet en bit av en vegg hos meg selv så det ikke ut som lecablokker. Det finnes ingen spor av noen leca kuler, i stedet er det en mørkegrå ujevn grov masse med sporadiske kullsvarte småklumper som ligner smeltet svart glass, og en og annen luftlomme. Veldig slitsomt å feste ting i.
Hva heter dette, og hva er det laget av?
Men da jeg fjernet en bit av en vegg hos meg selv så det ikke ut som lecablokker. Det finnes ingen spor av noen leca kuler, i stedet er det en mørkegrå ujevn grov masse med sporadiske kullsvarte småklumper som ligner smeltet svart glass, og en og annen luftlomme. Veldig slitsomt å feste ting i.
Hva heter dette, og hva er det laget av?
Spontant skulle jeg si lettbetong men det er vanskelig å se ut fra bildene. Kan du gi oss et nærbilde med et objekt som referanse? Er rett uvanlig dog med lettbetong som ikke er relativt "fin" i strukturen med og som mangler jevnstore luftblærer. Også lettbetongfabrikker hadde dårlige dager før i tiden dog. Når er bygget fra?
Det er fra 1946. Lettbetong skimtes i nederkanten av det andre bildet, og den er både fin og jevn i strukturen. Bildet er litt for lyst. Jeg kan ikke ta noen flere bilder da alt rivningsmateriale er bortkjørt og de gjenværende overflatene er forbygget.
Et par personer som bor i eiendommer fra samme tidsalder sier slaggplater. Og det ser nok ut som et biprodukt som slagg...
Et par personer som bor i eiendommer fra samme tidsalder sier slaggplater. Og det ser nok ut som et biprodukt som slagg...
Klikk her for å svare


