Alle instruksjoner jeg har funnet om å legge linoleumgulv på rull sier at gulvet må limes. Men hva blir konsekvensene hvis man ikke gjør det? Det skulle jeg gjerne vite! Jeg har full forståelse for at det kreves i større lokaler. I et rom på ca 3x4 m er kanskje forutsetningene annerledes?

(Jeg har kommet over en rull linoleum veldig billig. Målet er å bevare tregulvet som ligger i rommet i dag… tenker at det er verdt å prøve…? Tanken er å teipe skjøten som blir ifølge hva som står i leggeanvisninger for andre typer gulvtepper.)

• Wow
Sernando
  • Laddar…
Den følger med opp når du støvsuger

Prøv, det verste som kan skje er jo at du må lime den i et senere stadium. Jeg har lagt vanlig plastmatte i gangen, og den går bra å støvsuge hvis man ikke bruker flate munnstykket og løfter støvsugermunnstykket i et hjørne.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
S
Men vær så snill? Den bobler, beveger seg, slites, osv osv osv. Feel free to try, men det er ganske klokt å følge anbefalingene for å legge inn plastmatte.

Du kan ikke være seriøs med spørsmålet?

• Liker
pederlarsson
  • Laddar…
Jeg har hatt løse tepper i flere rom i de husene jeg har hatt. Jeg ser ikke noe problem med det bortsett fra at kanskje skjøten blir litt stygg med teip?
Funker det ikke så er det jo bare å lime fast den.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Takk for svar! Nå var dette ikke et spørsmål om det er en god idé eller ikke, men et forsøk på å finne ut eventuelle konsekvenser som jeg ikke kan forutse selv :)

Jeg er også veldig nysgjerrig på hva som er forskjellen mellom linoleumsgulv og vinylgulv på rull. I legganvisninger for vinylgulv står det at gulvet KAN limes, men at det går utmerket å legge løst. For linoleumsgulv står det derimot SKAL limes. Hva er grunnen til denne forskjellen?

Støvsuging er ikke et problem siden jeg misliker støvsugere og bruker mikrofibermopp og kost i stedet.

Skarvens holdbarhet er vel det som jeg ser som det største problemet, men får rett og slett ha beredskap for andre løsninger i så fall.

På hvilken måte kan det dannes bobler på linoleumsgulv som legges løst?

• Liker
Dilato
  • Laddar…
  • Liker
namnbyte og 1 annen
  • Laddar…
namnbyte
Vårt mellometasje fra 1980 som vinylmatten var limt på, besto av masonittplater og cirka en halv milliard spiker. På 8 kvm.

Vær rimelig med mengden spiker, om du har tenkt å spikre det i det hele tatt. Et par i hjørnene hadde vært mer enn nok, ikke hver 5. centimeter i alle retninger.

Mellomgulvet kan ligge flytende på tykkpapp. Trenger ikke å spikres.

• Liker
namnbyte
  • Laddar…
M morr skrev:
Takk for svar! Nå var dette ikke et spørsmål om det er en god idé eller ikke, men et forsøk på å finne ut av eventuelle konsekvenser som jeg ikke kan forutse selv :)

Jeg er også veldig nysgjerrig på hva som er forskjellen mellom linoleumsgulv og vinylgulv på rull. I legganvisninger for vinylgulv står det at gulvet KAN limes, men at det går fint å legge løst. For linoleumsgulv står det derimot SKAL limes. Hva er grunnen til denne forskjellen?

Støvsuging er ikke et problem siden jeg hater støvsugere og bruker mikrofibermopp og feiekost i stedet.

Skarvens holdbarhet er vel det som jeg ser som det største problemet, men må rett og slett være forberedt på andre løsninger i så fall.

På hvilken måte kan det dannes bobler på linoleumsgulv som legges løst?
Min erfaring er at det er akkurat skjøten som gir etter med tiden! I min sommerhytte har en tidligere eier jevnet ut gulvet ved hjelp av masonittplater og deretter lagt et teppe løst, med en skjøt midt i rommet. Dette er trolig et linoleumsteppe, da teppet er hardt og har en papirlignende underside. Det har med sikkerhet blitt lagt før 1975, men er i seg selv ikke slitt. Bare skjøten der kantene bøyer seg oppover, og man dermed sliter akkurat på kantene, som begynner å løsne fra hverandre.

Hvordan gikk det så? Siden jeg ikke fikk noe tydelig svar på spørsmålet, bestemte jeg meg for å teste. Hittil er jeg kjempefornøyd!! De langørete kvalitetskontrollantene har ikke klart å finne noe å sette fingeren på heller, til tross for iherdig graving i gulvet.
Skjøten er tapet underfra og synes ganske tydelig. Det er vel sannsynligvis det første stedet som vil løsne, men foreløpig merkes ingenting.

• To kaniner ligger på et teppe i et rom med lyst gulv, omgitt av esker og kurver.
  • Liker
VLJ og 1 annen
  • Laddar…
M morr skrev:
Hvordan gikk det så da? Siden jeg ikke fikk noe tydelig svar på spørsmålet, bestemte jeg meg for å teste. Hittil er jeg veldig fornøyd!! De langørede kvalitetskontrollørene har heller ikke klart å finne noe å ta tak i, til tross for ivrig graving i gulvet.
Skjøten er teipet fra undersiden og er ganske tydelig. Det er nok antakelig det første stedet som kommer til å gi etter, men foreløpig merkes ingenting.
Takk morr for at du oppdaterer! Har sittet med akkurat det samme spørsmålet - bor i leid bolig og skulle gjerne skjule et stygt og slitt gulv med et løst teppe. Skal nok forsøke noe slik som du har gjort!

N Norbybo skrev:
Takk morr for at du oppdaterer! Har sittet med akkurat samme spørsmål - bor i leiebolig og skulle gjerne skjult et stygt og slitt gulv med et løslagt teppe. Skal nok prøve meg på et forsøk likt ditt!
Lykke til! Om du kan tenke deg vinylgulv så er de trolig lettere (og billigere) å ha å gjøre med, både ved legging og vedlikehold, men jeg er fortsatt fornøyd :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.