I dette tilfellet er det en leilighet i et hus fra 1962. De fleste vegger er betong, litt trestendere og litt tegel også i noen vegg.
Hva skal det helst repareres med? Husfix er ikke utelukket for småreparasjoner, men visse deler er mer enn småreparasjoner, da det er større hull etter at man har fjernet en karm, litt må man banke ned for å reparere sprekker mm..
Er det noen form for murverk? Gipsbasert puss? Annet? Hva er best som ville feste godt på tegl, kanskje trestendere mm.?
kjøp det som passer din lommebok og "tidskrav på herding"
Da det er innendørs og ingen tilførende fukt så anser jeg at gypsum passer deg perfekt eller cementbruk A.
Løstsittende gammel puss banker du ned. Jo mer, desto bedre.
Konsistensen blander du så det føles som tykkere luftig pudding, så sparkler/fyller du opp hulrommene og lar det stivne til en anelse, når det føles litt passe halvherdet da skraper former du til det du har lagt i. La deg ikke friste til å legge på for tynt eller å ikke la det stivne til før du pirker i det. Venter du passe lenge så er det som å skjære/høvle i en smørblokk som har ligget i kjøleskapet. Kladder ikke og du får full kontroll.
Reparasjonsmørtel fungerer ikke som vanlig sparkel som du lar tørke og så sliper. Uten den lar man halvherde og så skraper/former/børster du det til ønsket effekt.
Prime må du gjøre. og enklest gjør du det ved å blande primeren i en blomstersprøyte og så dusje på med den. Da slipper du klisset med pensel og at det renner nedover armen og inn i albuekroken. Full kontroll med andre ord.
Nå har jeg ikke fulgt noen av lenkene ovenfor, men sørg for å fjerne litt av den gamle pussen, særlig der den er sprukket som ved dørkarm blant annet. For å gi flere festeflater og øke vedheftingen av den nye mørtelen. Primer også før pussing.
Jeg anser Gipsputs for løst, særlig i døråpningen/karmen - kan den lett bli støtt og slitt med tiden.
A bruk er unødvendig hardt, ja.
Jeg hadde tatt C bruk, alternativt reparasjonsbruk.
Takk. 10 år siden man pusset opp litt, så man er litt rusten,
Når jeg først er her, tenkte jeg å spørre om en ting til. Karmen vi tok bort, der man ser det tydelig på bildene hadde også en terskel som når man tar bort den etterlater et hull i gulvet mellom disse rommene. Hulrommet blir 10 cm bredt, 80 cm langt og 5-8 cm dypt. Hva skal det fylles opp med helst? Finbetong?
Jeg hadde fylt opp hulrommet med egentlig med hva jeg hadde hjemme; B eller C bruk, la igjen siste cm og lagt en finere masse, typ avrettingsmasse eller en finkornet sementbruk/pasta.
Kan tenke meg at du skal ha gulv over. Legger dere fliser over kan du fylle ut med den grovere massen hele veien opp siden flislimet jevner det og fester bra mot det grove.
Takk. Skal teste. Har ikke bruk hjemme, men det får kjøpes inn. Vi skal ha parkett på det hele, så egentlig spiller underlaget der ikke så stor rolle om det er fint eller litt grovere.
Bare fordi det heter gypsym betyr det ikke at det er "gipsmykt". Når gympsum har herdet, er det hardt.
Gypsum er et ekstremt bra allround lagningsfiller som fyller godt, sprekker ikke og er lett å håndtere under herdeprosessen. Vi/jeg/andre murere bruker det ofte. Nettopp fordi det er så lett å arbeide med, og det er også et reparasjonsbruk.
At jeg anbefalte A-bruk var fordi det er billig og fungerer helt ok. Det går like bra med B og C også.
Det trådskaparen skal gjøre er ingen stor inngrep, så i prinsippet kan han bruke hva som helst som ikke sprekker.
Og nei, du trenger ikke å vanne en reparasjon selv om det er sementbruk. Man vanner for å kjøle en tykk betongplate for at den ikke skal brenne og herde for fort. Det trenger du ikke gjøre ved en reparasjon.
Hulrommet kan du fylle med hva som helst, og du kan fylle hele veien opp.
Som jeg sa tidligere, kan du skrape bort overskuddet enkelt når det er herdet tilstrekkelig.
Ikke gjør det vanskeligere enn det er og hør ikke på annet.
Du har fått kanontips av meg, og gjør du som foreslått, vil du bli mer enn fornøyd.
Jeg ville, som sagt, anbefale gypsym, men hva du så velger eller hvordan du vil legge opp arbeidet, er helt opp til deg. Til slutt vil du uansett bli fornøyd, det er bare ulike veier til hvordan man gjør det.
Takk for alle tips. Det ble lagningsbruk fra Bauhaus, litt utfylling med husfix etterpå, da jeg ikke ville legge for mye lagningsbruk og være nødt til å på den harde måten slipe det ned. Etter det (i ytterhjørner) hjørneskinner, bredsparkling og det ser ut som fantastiske vegger!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.