Jeg har en kjellervegg som tidligere er reparert med noe materiale, og etter måling har vi fukt i denne veggen, siden nedløpsrøret ikke har hatt noen overvannsbrønn for å lede bort vannet fra. Huset har platonmatte.

Vel, først og fremst tror jeg ikke kjelleren er malt med riktig maling, da den er ganske lett å fjerne og slipper fra pussen.

Jeg begynte å grave litt i veggen og fjernet reparasjonen som har vært der tidligere, og kan jo grave et stykke inn før det blir hardt. Vet dere hvordan kjellervegger pleier å være fra et 40-tallshus? Ifølge byggetegningene på huset er det 25 cm støpt betonggrunn med 4 cm nikeplater på innsiden i marknivå og oppover. På bildet nedenfor ser dere hvor nikeplatene begynner. Av forståelige grunner er det ikke mye som holder disse nikeplatene sammen lenger, de har gjort sitt. Men under, er det puss eller er det ekte betong? For jeg synes man kan grave ut et godt stykke før det blir hardt. Det føles litt bekymringsfullt, man blir litt småbekymret. Er det vanlig på gamle hus å kunne gjøre sånn? Bør jeg være bekymret? Verdt å merke seg er vel at det hovedsakelig er reparasjonen av noe slag (som ny betong eller noe) jeg har bendet bort, men bak det var det jo først litt porøst så å si, det ytterste altså. Så virker det som det blir hardere.

Og ja, vi skal drenere om hele huset, til tross for at det ble drenert i 2001. Begynner å komme fukt i en av våre vegger i kjelleren. De øvrige er fortsatt tørre, dog.

Bilde av en kjellervegg med et område der murpuss har flasset av, viser både lett porøst materiale og eksponert, grovere underlag.

Ingen som har en mening eller kommentar?
(Bildet er klikkbar for større versjon)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.