Jeg har en stuevegg som var litt sprukket og bulet.
I dag rev jeg ned alt som gikk å rive ned. Det var sparkel direkte på min blåbetong/lettbetong og deretter tapet direkte på det som har sittet der i ca 40 år. Spørsmålet er nå hvordan jeg ordner det a la 2008?
En del sparkel, ca halvparten, sitter igjen og har ingen tendens til å falle bort de nærmeste årene.
Må man hakke bort alt?
Kan jeg sette gipsplater direkte mot betongen og deretter tapetsere? Må jeg lage en regelkonstruksjon og i så fall hvilken? Eller gjør jeg noe helt annet?
Det er et rekkehus og naboen bor på andre siden av veggen så det er ingen yttervegg eller kjeller. Ytterligere isolering er ikke aktuelt.
I dag rev jeg ned alt som gikk å rive ned. Det var sparkel direkte på min blåbetong/lettbetong og deretter tapet direkte på det som har sittet der i ca 40 år. Spørsmålet er nå hvordan jeg ordner det a la 2008?
En del sparkel, ca halvparten, sitter igjen og har ingen tendens til å falle bort de nærmeste årene.
Må man hakke bort alt?
Kan jeg sette gipsplater direkte mot betongen og deretter tapetsere? Må jeg lage en regelkonstruksjon og i så fall hvilken? Eller gjør jeg noe helt annet?
Det er et rekkehus og naboen bor på andre siden av veggen så det er ingen yttervegg eller kjeller. Ytterligere isolering er ikke aktuelt.
Sparkle igjen!merkez skrev:Jeg har en stuevegg som var litt sprukket og buet.
I dag rev jeg ned alt som kunne rives ned. Det var sparkel direkte på min blåbetong/lettbetong og deretter tapet direkte på det som har sittet der i ca. 40 år. Spørsmålet er nå hvordan jeg ordner det til a la 2008?
En del sparkel, omtrent halvparten, sitter igjen og har ingen tendens til å falle bort de nærmeste årene.
Må man hakke bort alt?
Kan jeg sette på gipsplater direkte mot betongen og deretter tapetsere? Må jeg lage en form for stenderverk, og i så fall hvilket? Eller gjør jeg noe helt annet?
Det er en rekkehus og naboen bor på den andre siden av veggen, så det er ingen yttervegg eller kjeller. Ytterligere isolasjon er ikke aktuelt.
Holdt det gamle i 40 år skal man ikke forvente noe annet igjen.
Spesielt som om det trolig ikke kommer flere sprekker.
Vil du ha gips kan du lime fast platene med gipsbruk.
Legg litt tykkere strenger der du har banket ned sparkelen.
Klikk her for å svare