vi ansetter et byggfirma for tilbyggsprosjekt og skrev kontrakt med en fast pris på arbeid. Vi betaler materiale separat i henhold til avtale, men han står for byggmaskiner. Nå er spørsmålet hva som regnes som arbeidsmateriale? Første uke av arbeid sender han faktura på verneutstyr, bergbor, gravemaskiner, bensin, kompressor, lift, listen tar aldri slutt. Hvor går grensen? For oss innebærer materiale trelast, takstein, betong, pukk, gips, indre materiale for maling, fliser, klinker. Skrev forresten håndverker skjema -17 og Entreprisekontrakt ABS 18.
 
Mener du at dere skrev to avtaler? For håndverkerformularet er en avtale og Entreprisekontrakt ifølge ABS 18 er en annen.

De kostnadene han fakturerer er ikke materialer men hjelpemidler, og er disse unntatt i hans faste pris har han rett til å debitere dette, likeså med forbruksmaterialer som bensin og bor.
 
  • Liker
skbathla
  • Laddar…
H huggan skrev:
Mener du at dere skrev to avtaler? For håndverkerformularet er en avtale og Entreprisekontrakt i henhold til ABS 18 er en annen.

De kostnader han fakturerer er ikke materialer, men hjelpemidler, og er disse unntatt i hans faste pris har han rett til å belaste dette, det samme med forbruksmaterialer som bensin og bor.
Jo, skrev 2 avtaler. Gjorde litt forskning, du har rett det kalles for hjelpemidler, men det ble ikke nevnt før så gråsone hvem som skal betale for dette. Vi har kommet til enighet nå om hvordan vi skal gå videre. Forhåpentligvis ingen overraskelser på reisen fremover.
Takk for svaret.
 
Det bør fremgå av avtalen. last opp det her men maskér ditt og firmaets navn.
 
H huggan skrev:
Det bør fremgå av avtalen. last opp det her men maskér ditt og firmaets navn.
løste seg.
 
  • Liker
Matti_75
  • Laddar…
S skbathla skrev:
løste seg.
Fortell gjerne hvordan.
 
  • Liker
Violina og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.