Det enkleste og beste hadde jo vært å la det være bare.............pappspente tak oppfører seg sånn helt normalt og det får man liksom ha med i beregningene i et gammelt hus. Er ofte ingenting som er perfekt på noe vis. Det inngår.
Nå har dere revet opp pappen og det er ikke så lett å gjenopprette bra......

GoC GoC skrev:
De der små skjønnhetsfeilene er ikke noe problem å fikse. At det er litt bølgete her og der må man regne med siden huset beveger seg litt nesten hele tiden.
Og skjær ikke der du skal reparere, riv papirbitene du skal dekke skadene med.
Bruk ingen linjal eller noe, men riv så du får en uregelmessig "myk" kant og legg papirbitene i tapetklister. Fest dem over skaden. Og mal deretter. Det blir sikkert bra.
Ok. :) Hva skal man bruke for papir da? Fungerer avispapir altså som noen skrev ovenfor? Jeg har ingen problemer med at det er bølgete, men tenkte mer at det skulle begynne å gå i stykker mer og mer.

S Stefan1972 skrev:
Det enkleste og beste hadde jo vært å la det være bare.............papirstrakte tak oppfører seg slik helt normalt og det må man liksom regne med i et gammelt hus. Er oftest ingenting som er perfekt på noen måte. Det inngår. Nå har dere revet i stykker pappen og det er ikke så lett å gjenopprette bra......
Ja det var jo noen som syntes ovenfor at jeg skulle sjekke hva som fantes under. Og det hørtes ut som en god idé tenkte jeg for jeg trodde at man måtte ta det bort (virket så når jeg googlet litt generelt). Det gikk ikke an å se noe uten å rive ganske mye. Men jeg rev der det var ødelagt allerede...

P Petronille skrev:
Skal prøve å fikse et bilde. Ble tvunget til å rive løs en del for at det skulle gå an å se. Bordene ser høvlede ut, men stift virker det å være en del av.

Det er ingen loft ovenfor, men skråtak i to av soverommene. Det finnes en slags loftsrom ved sidene – har glemt hva det heter nå, bare som en plass i forlengelsen av skråtaket så å si – og der er det en del sagflis og på ytterveggene virker det å sitte noen form for tykk isoleringsplate som ser ut som typ masonitt eller veldig tykk kartong (det er selvfølgelig ikke det, men for å beskrive hvordan det ser ut).
Kattvind er nok ordet du leter etter. Men er det ikke en hanebjelke ovenfor det aktuelle rommet, eller har rommet skråtak helt opp til mønet? De der platene kan være treetex-plate. Er de porøse?
Hvis bordene er høvlede og det ikke er noen risiko for at spon faller ned gjennom sprekker, virker det jo utmerket å male treet direkte, men dere må nok leve med hullene etter stiftene hvis det ikke skal bli for mye jobb, ellers må dere sette opp plater av noe slag, eller ny papp.

Jiji Jiji skrev:
Kattvindu er nok ordet du leter etter. Men er det ingen hanvindu over det aktuelle rommet, eller har rommet skråtak helt opp til mønet?
De der platene kan være treetex-plate. Er de porøse?
Hvis bordene er høvlede og det ikke finnes noen risiko for at spon faller ned gjennom sprekker, virker det jo utmerket å male treet direkte, men dere må nok leve med hullene etter stiftene hvis det ikke skal bli for mye jobb. Ellers må dere sette plater av noe slag, eller ny papp.
Jo, det finnes noe rom over, som jeg tror man bare kommer inn i fra taket. Treetex kan det nok være, det virker også som om det minste rommet i overetasjen har lignende plater på veggene i stedet for tapet. Og i taket i gangen, kan det også være treetex? Noen plater er det i alle fall.

Det er nok mulig at det ville gå å male på bordene og at det ville bli ganske fint, for hullene kan jo sparkles, men jeg gjetter at det blir mye mer arbeid enn å reparere pappen, selv om limfargen antagelig må vaskes ned.

Det er vanskelig å gi råd om pappen uten å se hvor mye den henger.

Er det limfarge? Det er ikke helt sikkert om huset er fra 50-tallet, men det har du kanskje allerede sjekket?

Man kan bruke tapetlim til å fjerne limfarge. Dette har jeg dog ikke testet selv, jeg har vasket. Hvis du er interessert i den teknikken kan jeg sende en lenke.

Jiji Jiji skrev:
Det er vanskelig å gi råd om pappen uten å se hvor mye den henger.

Er det limfarge? Det er ikke helt sikkert om huset er fra 50-tallet, men det har du kanskje allerede sjekket?

Man kan bruke tapetklister for å fjerne limfarge. Dette har jeg dog ikke testet selv, jeg har vasket. Om du er interessert i den teknikken kan jeg sende en lenke.
Hmm nei du har kanskje rett, jeg tok for gitt at det var det (trodde det pleide å være det på 50-tallet). I vår leilighet merket vi det jo siden den nye fargen raste ned, men den går ikke å oppløse så lett som jeg trodde. Fingeren blir bare litt svakt hvit, det blir ikke klissete liksom. Hva kan det da være for farge tro?

P Petronille skrev:
Hmm næ du har kanskje rett, jeg tok for gitt at det var det (trodde det pleide å være det på 50-tallet). I vår leilighet merket vi det jo fordi den nye malingen raste ned, men den går ikke å oppløse så lett som jeg trodde. Fingeren blir bare litt svakt hvit, det blir ikke klissete liksom. Hva kan det da være for maling tro?
https://www.google.com/amp/s/byggnadsvard.se/folkhemmets-farger/amp/

Det er ikke helt lett å finne ut. Jeg har selv et rom i huset som er innredet på 50- eller 60-tallet. Taket har nok ikke vært malt med limfarge for nå er det overmalt med moderne plastmaling. Det ser ut til å ha eksistert mange typer maling i de årene, men man vet jo ikke hvor moderne maler som har vært involvert.

Jiji Jiji skrev:
[lenke]

Det er ikke helt lett å finne ut av. Jeg har selv et rom i huset som er innredet på 50- eller 60-tallet. Taket har nok ikke vært malt med limfarge for nå er det overmalt med moderne plastmaling. Det ser ut til å ha eksistert mange typer malinger i de årene, men man vet jo ikke hvor moderne maleren som har vært involvert er.
Takk, interessant lenke!

Nei, det er vanskelig, selvfølgelig, er mest nysgjerrig. Malingen kritter jo litt, så ikke noen moderne maling. Så ønsker man helst ikke at den skal falle ned. Den sitter veldig løst på de papirbitene jeg har dratt i.

P Petronille skrev:
Takk, interessant lenke!

Nei det er vanskelig selvfølgelig, er mest nysgjerrig. Fargen krittar jo litt, så ikke noen moderne farge. Så vil man helst ikke at den skal rase ned. Den sitter veldig løst på de pappbitene jeg har dratt i.
Da er det nok best å prøve å vaske den bort. Jeg har hørt at det skal gå raskere om man bruker tapetklister, men har ikke prøvd selv. Eller så spenner dere opp ny papp over den gamle og maler med en farge dere velger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.