7.202 lest ·
25 svar
7k lest
25 svar
Hva kan finnes under takpapp i 50-tallshus?
Vi har overtatt et hus i Västerbotten fra begynnelsen av 50-tallet, og hadde tenkt å male om i til å begynne med sønnens rom slik at det skal bli litt lysere. Alle soverommene ligger i overetasjen og to av dem har takpapp. Vi merket nå at pappen henger løst og buler på noen steder i rommet hans så vi må vel rive bort det antar jeg. Er det noen som kan gjette hva som kan finnes under? Kan det være panel eller noe annet? Kan man i så fall male direkte på den eller fyller takpappen noen isolerende funksjon? Vi hadde håpet at det ikke skulle være et kjempestort prosjekt så bra å ha noe peiling før vi begynner å rive.
Gjetningsvis er det spennpapp. Under kan det være treetex-plate og under det plank. Det er nok ingen panel eller lignende om huset er bygd på 50-tallet. Eller så er det pappspent direkte på planketaket og da kan spon og lignende falle gjennom sprekker om man bare har planketaket. Om det nå er spon som isolasjon.
Dere kan spikre opp pappen igjen eller sette gipspanel om dere heller vil det, eller takgips eller panel. Mulighetene er mange.
Lag et lite hull og sjekk hvordan det ser ut.
Dere kan spikre opp pappen igjen eller sette gipspanel om dere heller vil det, eller takgips eller panel. Mulighetene er mange.
Lag et lite hull og sjekk hvordan det ser ut.
Takk for svar! Vi vil helst ha en løsning som ikke er altfor tidkrevende, spesielt ikke når det gjelder oppspikring av panel og lignende. Men bra idé å ta opp et lite hull, ville liksom ikke begynne å rive uten å vite hva vi gir oss ut på...
Jo det ser ut til å være råspont (er ikke helt klar over forskjellen mellom råspont og smale planker, men det er i alle fall tre, med noen millimeters sprekker imellom. Pappen er ganske tykk, men ikke så vanskelig å få bort tror jeg, bortsett fra at det blir mye rot.
Går det ikke an å male direkte på sponten tro? Hvordan vet man om det finnes sponplater ovenfor?
Går det ikke an å male direkte på sponten tro? Hvordan vet man om det finnes sponplater ovenfor?
Hva er huset isolert med ellers?P Petronille skrev:Jo det ser ut til å være råspont (jeg er ikke helt sikker på forskjellen mellom råspont og smale bord, men tre er det i alle fall, med noen millimeters mellomrom. Pappen er ganske tykk, men ikke så vanskelig å få bort tror jeg, bortsett fra at det blir mye rusk.
Går det ikke an å male direkte på sponten tro? Hvordan vet man om det finnes spon over?
Det går selvfølgelig an å male spont/planketaket direkte, men det er ikke sikkert at det er en høvlet overflate og da blir det veldig ruglete. I tillegg, hvis det er spon som isolasjon og ingen papp under, kommer det til å ramle ned sagspon mellom sprekkene.
Har du ingen bilde der taket vises?
Hvis det er strekk-papp, sitter den spikret med mange spiker. Men det pleier ikke å være så vanskelig å feste opp strekk-papp igjen. Hvordan ser det ut i rommet ovenfor? Er det et rom eller loft?
Spennpapp henger alltid litt, da den som det heter, er oppspent. Den monteres fuktig og spennes når den tørker. Tar du bort den vil du møte på mange pappstift i hver skjøt av pappen.P Petronille skrev:Jo det virker å være råspont (er ikke helt klar over forskjellen mellom råspont og smale bord men tre er det i alle fall, med noen millimeters mellomrom. Pappen er ganske tykk men ikke så vanskelig å få bort tror jeg, bortsett fra at det skaper mye rot.
Går det ikke an å male direkte på sponten tro? Hvordan vet man om det finnes spon ovenfor?
Så la den være litt buet. Reparere hull gjør man enkelt med papir, fungerer med noen lag avispapir for små hull, dyppet i tapetlimet som man limer fast over eventuelle hull.
Deretter maler du alt med løsemiddelbasert takmaling og aksepterer at taket ”henger litt” noen steder.
Minst arbeid ville jeg tro.
Noen ganger kan spenpappen blitt så sprø at den er vanskelig å reparere holdbart. Ellers kan man lime på tynt papir som beskrevet ovenfor. Når det gjelder farge, kan den tidligere ha vært malt med limfarge. For å få ny farge til å feste, sies det at man kan måtte "patentere" den. Dvs. fortynne en løsemiddelbasert farge tynt slik at den fester gjennom limfargen.
Skal prøve å fikse et bilde. Blev tvunget til å rive løs en del for at det skulle være mulig å se. Bjelkene ser høvlete ut, men det virker å være en del småspik der.Jiji skrev:
Hva er huset isolert med ellers? Det går selvsagt an å male spont/planktaket direkte, men det er ikke sikkert at det er en høvlet overflate, og da blir det veldig skrufsigt. Dessuten, om det er sagflis som isolering og ingen papp under, vil det kunne ramle ned sagflis mellom sprekkene.
Har du et bilde der taket vises? Om det er spennpapp, sitter den spikret med mange spiker. Men det bruker ikke være så vanskelig å feste opp spennpappen igjen. Hvordan ser det ut i rommet ovenfor? Er det et rom eller loft?
Det er ingen loft ovenfor, bare skråtak i to av soverommene. Det finnes en slags loftsrom på sidene – har glemt hva det heter nå, bare som et rom i forlengelsen av skråtaket så å si – og der er det en del sagflis, og på ytterveggene ser det ut til å sitte en slags tykk isoleringsplate som ser ut som type masonitt eller kjempetykk kartong (det er selvsagt ikke det, men for å beskrive hvordan det ser ut).
Aha interessant. Problemet er at det liksom har vridd seg noen steder og sprukket, så det var derfor jeg trodde at man må ta det bort. Men bra tips å reparere med papir, men jeg antar at man må ta bort større deler hvis man skal reparere det pent, når det er sprukket og rynket? Hva kan man reparere med da?GoC skrev:
Spennpapir henger alltid litt, da den er som den heter, oppspent. Den monteres fuktig og spennes når den tørker. Tar du bort den så kommer du støte på masse med pappstift i hver skjøt i papiret.
Så la den være litt buet. Lapper hull gjør man enkelt med papir, fungerer med noen lag avispapir for små hull, dyppet i tapetlimet som man limer fast over eventuelle hull.
Deretter maler du alt med løsemiddelbasert takmaling og aksepterer at taket "henger litt" noen steder.
Minst jobb vil jeg tro.
Kan man bruke dekkpapp som noen foreslo i en annen tråd, i stedet for takpapp? Går det an å reparere pent tro?M MagHam skrev:Noen ganger kan spennpapiret bli så sprøtt at det er vanskelig å reparere på en holdbar måte. Ellers kan man lime på tynt papir som beskrevet ovenfor. Når det gjelder maling kan den tidligere være malt med limfarge. For å få ny farge til å feste seg sies det at man kan trenge å "patentere" den. Altså tynne ut en løsningsmiddelbasert maling slik at den fester seg gjennom limfargen.
Når det gjelder limfarge hadde vi et kjempeproblem med det i vår leilighet (likeledes 50-talls), der selgeren raskt hadde malt om hele leiligheten, og takfargen etter kort tid begynte å falle ned. Da rev vi ned den løse malingen (kjempejobb riktignok) og malte med hell takene med eggoljetempera.
Men takk for alle gode tips! Det ville utvilsomt vært deilig om det gikk an å bare skjøte, for jeg forstår at det ikke er noe lite arbeid å rive ned alt, og så fort man drar i det litt raser det fargesmuler i drivor.
De der små skavankene er ingen problem å fikse. At det er litt bølgete noen steder må man regne med ettersom huset beveger seg litt mesteparten av tiden.
Og skjær ikke der du skal reparere, riv papirbitene du skal dekke skadene med.
Bruk ingen linjal eller noe, men riv så du får en uregelmessig ”myk” kant og legg papirbitene i tapetlim. Klistre dem fast over skaden. Og mal deretter. Blir sikkert kjempebra.
Og skjær ikke der du skal reparere, riv papirbitene du skal dekke skadene med.
Bruk ingen linjal eller noe, men riv så du får en uregelmessig ”myk” kant og legg papirbitene i tapetlim. Klistre dem fast over skaden. Og mal deretter. Blir sikkert kjempebra.