Jeg holder på å rive ned to gamle, gode innertak fra århundreskiftet, pusset på vassmatte.

Men hva kalles sånne tak egentlig? Jeg har alltid sagt "klyssong" (hvor jeg har lært meg det vet jeg ikke) men nå kom en kollega og begynte å snakke om "kleasong".

Ikke for at det spiller så stor rolle egentlig - men det hadde vært gøy å vite...

Du mener kanskje revetering? Reverterte tak, altså.

Nja, revetere er vel mer teknikken å pusse på vass eller nett.

Jeg er nok mer ute etter materialet. "Klyssong/kleasong" er kanskje bare typen av vass/vassmatte...

• Liker
Roberth H
  • Laddar…
Jeg holder på å rive ned to gamle gode innertak fra århundreskiftet, pusset på vassmatte
Njae, revetere er vel mer teknikken å pusse på vass eller nett.
Ja? Det høres veldig mye ut som et revetert tak. Hadde slike i min gamle leilighet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Revetering

Du har helt rett, det heter noe lignende det du skriver "Klyssong/kleasong".
Jeg har søkt i minnet, har ikke helt funnet rett ennå.

Det kanskje kommer...

Teknikken er altså en underavdeling til revetering.
(Revetering betyr egentlig at man "kler" inn noe, i dette tilfellet med puss)

K
Kloasong eller cloison er kanskje ordet du leter etter?
Pussing på planke.

Der satt den!

Takk - julen er reddet!!!

Og nå fant man Nordisk Familjebok fra 1924:

"Kloasongvegg (fr. cloison],
lett og tynn mellomvegg i steinhus, vanligvis utført med en kjerne av 7,5 cm tykke stående planker med 2,5 cm bordpanel på begge sider, hvorpå "røras", dvs. spikres sivrør, og pusses. Kloasongvegger utføres også av monier- eller rabitskonstruksjon eller av på høykant stilte plater, som forekommer i handelen under en mengde forskjellige betegnelser. De består hovedsakelig av gips blandet med sagflis, koksaske og lignende. Det karakteristiske for en kloasongvegg er imidlertid, at den ikke inngår som noe konstruktivt ledd i selve byggnadsstommen, men fungerer kun som skillevegg. Den hviler ikke på grunnmur og bærer ingen gulvbjelker."

Og kl 16 dukket den her tråden opp i Byggnadsvård:)

Kunne ikke slippe det. Altfor mange håndverkere kalte det for revetera i leiligheten min. Inkludert vennen konserveringshistorikeren.

"Bekledning med puss på vegger av tre. Vanlig på midten av 1800-tallet. For at pussen skal feste kan man for eksempel bruke stålnett spikret fast på trestammen med innvevde strå eller såkalt reveteringstegl. Revetera innvendige vegger kalles kloasongvegger.
Kilde: "Begreper ved bygg og eiendomsutvikling. B.H, S.O 2004"!

Revetering innendørs kalles kloasong! Begrepsforvirring, altså. :)

Å kalle det for pusset er også riktig, men et videre begrep. For at det skal bli en kloasongvegg kreves det at det er vass som armering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.