10.128 lest ·
4 svar
10k lest
4 svar
Hva kalles en søyle i en murt vegg? (For å tåle jordtrykk)
Hei,
I den kjelleren som vi skal bygge så kommer det til å være en lang vegg som må støttes for å holde mot jordtrykket. En byggmester nevnte at man kunne løse dette gjennom en spesiell teknikk med en "søyle" inni veggen med armering som går opp i bjelkelaget.
Han kalte denne søylen for noe spesielt, noen som vet hva det heter?
Roger,
I den kjelleren som vi skal bygge så kommer det til å være en lang vegg som må støttes for å holde mot jordtrykket. En byggmester nevnte at man kunne løse dette gjennom en spesiell teknikk med en "søyle" inni veggen med armering som går opp i bjelkelaget.
Han kalte denne søylen for noe spesielt, noen som vet hva det heter?
Roger,
Nja... I mine ører så har din bygger anbefalt en ren vertikalarmering ev. innstøpt i noe som da skaper en søyle.
En kontrefor går inn fra veggen til en viss lengde, som støtte, og pleier verken å bli vertikalarmeret eller festet i bjelkelaget.
Tenk på at, om jeg tenker rett, så skaper man, med søylen ev. en kuldebro.
En kontrefor går inn fra veggen til en viss lengde, som støtte, og pleier verken å bli vertikalarmeret eller festet i bjelkelaget.
Tenk på at, om jeg tenker rett, så skaper man, med søylen ev. en kuldebro.
Jeg tolket det som at søylen skulle gå inn i rommet litt, men nå når jeg leser grundigere så ser jeg at det nok ikke er tilfelle. Det vet jeg ikke hva det kalles, men det er ikke en kontrefor, akkurat som ktm sier.
Klikk her for å svare