Jeg skal fjerne trappen på bildet og skal da benytte anledningen til å rive bort ytterpanelet og erstatte med noe nytt på grunn av råte. Når jeg måler bordene er de ca 95 mm brede.

Jeg har sjekket forskjellige hjemmesider og jeg blir ikke klok på hva disse bordene kalles? Og finner kun 120 mm-bord. Hva kalles slike bord på bildet?

Så spørsmål nr2: Er det lett å bytte eller er det vanskelige ting å utføre?

• Hvitt ytterpanel ved siden av murvegg med konkrete trapper foran. Vertikale planker, ca. 95 mm brede, skal byttes på grunn av råte.
Tror det er dobbelfasfals, 120 er vanligere men finnes absolutt i 95mm.
Bør være en ganske enkel jobb. Benytt anledningen til å forbedre konstruksjonen også med metallplate og/eller offerbord nederst.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Bordene kalles falsed ytterpanel, basepanel eller z-panel og finnes hos velassorterte plankegårder. Eksakt betegnelse avhenger av tverrsnittet, det beste er om du kan ta med en bit til forhandleren og vise. Vanlige mål er 22x95 eller 22x120. Husk at de går litt inn i hverandre så bordet er litt bredere enn hva du ser. Om du vet hva som er fremsiden og baksiden på en hammer bør du kunne bytte panelet, å bile bort en støpt trapp er betydelig tyngre.

Beijer skriver om hvordan man bør gjøre: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/spika-ytterpanel

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.