152234.jpg
Byttet til nye vinduer i hytta fra -69 og da ble panelet stygt plutselig og måtte byttes...når jeg rev det (fjellpanel uten luftspalte selvfølgelig) åpenbarer denne veggen seg, ganske tykke bord. Har denne typen av veggramme et navn, dere som er i bransjen...."Vanlig j-a 60-tallsramme"?

Sist redigert:
Stående plank, ofte 3 eller 4 tommer tykk. Ikke så vanlig på 60-tallet! Men tidligere... En utvikling av tømmerveggen.

Ok takk! Ja de er ca 4 tommer og ser veldig gamle ut noen av dem, mistenker at det er rivningsvirke fra et eldre hus...

Det er kanskje et gammelt hus som har blitt flyttet dit og bygd om -69?

Ifølge rapportene skal det være bygget -69, spikerne som plankene er montert med ser galvaniserte ut også, så det bør vel ikke ha blitt satt sammen veldig mye tidligere iallfall?

Plankvegg - solid og bra.

På med litt isolasjon og deretter på med fasadeplank. Kommer til å bli som nytt!

Ojda. Satte vindsperre og lektet luftspalte forrige helg og hadde bare tenkt å skru fjellpanel og lister i morgen.. (Jeg er ikke så macho at jeg spikrer, om jeg slipper ;))
På innsiden sitter det derimot 70mm isolasjon, det holder for oss synes jeg.
Hvordan ser fasadeplank ut ?

Sist redigert:
dosken skrev:
Hvordan ser fasadeplank ut ?
Tror han mente panelbrädor.

anaitis skrev:
Tror han menade panelbrädor.
ja jeg var ikke så nøye med navngivingen... og nå kommer det vel snart en viktigper som må belære oss om forskjellen mellom planker, bord og trebiter i alminnelighet.... :)

Ifølge nettet (der alt som står er sant) skal en planke være minst 9" bred. Ettersom disse er maks 8" så er det altså en bordvegg, ikke planke.

:D

Med risiko for å anses som en viktigpetter:
Jeg har bare i mitt minne at definisjonen på plank bygde på tykkelsen, at plank skulle være minst 2" tykt.
Kan jo huske feil??

Aha, så om jeg tar en bred men tykk planke og vrir den et kvart omdreining så blir den en smal planke! :)

Den ville nok være bredere enn tykkelsen...

....som sagt....... :)

En planke er så bred at man kan gå på den og så tykk at den holder å stå på noen meter ut fra relingen.

Ellers hadde det hett "Gå på brettet"

:cool:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.