Lurer på hva den kalles for samt hvor den kan kjøpes?

• Metallstang med øyebolt festet i jord, omgitt av steiner og trebrikker.
Jordanker kanskje?

M mgranbom skrev:
Jordanker kanskje?
har googlet på det men ikke funnet noen som ser ut på den måten.

M mgranbom skrev:
Bortsett fra kjettingen:

[lenke]

[lenke]

/M
litt vanskelig å avgjøre på bildet men synes de ser litt spinklere ut, men bildene kanskje bedrar.
Kanskje kan fungere for formålet uansett.

Det du har tatt bilde av ser ut til å være et solid anker for å stive opp en el- eller telemast.
Kan ikke komme på det navnet man brukte, men med denne infoen kanskje du kan finne videre?

• Liker
Marlun017
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det du har tatt bilde av ser ut til å være et skikkelig anker for å stive opp en el- eller telemast.
Kan ikke komme på det navnet man brukte, men med denne infoen kanskje du kan finne videre?
du er inne på rett spor - det er en vaier som støtter en elstolpe.

J JonasJN skrev:
Bergögla
spot on!!
Med andre ord er den festet nede i berget.
Da er det nok ingen idé å prøve å flytte på den.
Jeg trenger nemlig å forankre den et annet sted da den ligger i veien for en kommende bod.
Best da er nok å sette ned en ny på egnet sted og kappe den gamle.

Fantes også lignende med en betongplate i bunnen. Men du skal ikke gi deg i kast med å verken grave opp eller flytte noe som holder en elstolpe på plass. Risikoen er at stolpen faller.

Ser ut som en stagøye, pleier å være en støpt betongklump i bunnen alternativt en "ostformet" jernkonstruksjon.
Vanlige før på jernbanen.
Om du kjenner på ståltauet som går opp i stolpen, vil du kjenne om det er spenn i det eller om det er slapt, er det spenn i det så vil jeg ikke anbefale å slippe det for å flytte før du har noe annet som holder i stolpen.

Det må jo finnes en eier til stolpen. Står stolpen på din grunn?

Stagplate med stagstang. Televerket og elverket brukte slike for trestolper.
Har et par slike på min tomt.

Og fingre ikke på denne, da kan du bli tiltalt og erstatningsansvarlig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.