Har en 110mm skrue til takstativet som har rustet fast totalt med den runde tingen som sitter på skruen, hva kalles det? Den er gjenget innvendig og skal flytte seg når man skrur, men sitter veldig fast.

/Peter

• Rusten skruv med en rund, gjenget del på et papirark.

Beste svar

Kalles nok bare for rund sak, men ligner en sargsprint.
Har et minst 8-sifret artikkelnummer hos produsenten.

Hva er diameteren på saken og skruen.
Saken er enkel å produsere men en 110 mm lang skrue med gjenger hele veien er nok vanskeligere å finne.

Protte

PS Hvor mye har du tatt i og dratt, satt saken i skrustikke?, WD 40 og vri frem og tilbake kan hjelpe. DS

• Liker
Smackbonk
  • Laddar…
Den runde saken kan du kjøpe i ulike dimensjoner her:
Cross Dowels - www.missingscrew.co.uk
For den lange skruen ville jeg ta en bit gjengestang og erstatte hodet med to muttere trukket mot hverandre.

• Liker
Smackbonk
  • Laddar…
Drit i hva det heter, det der fikser seg med olje, verre er det ikke.
Viktigst: Ikke Ha Det Travelt!
Ikke. Travelt.
Påfør olje på gjengen som sitter fast, vanlig motorolje funker, eller symaskinolje. ATF, automatkasseolje (eller forgasserolje, dere som husker) funker også bra.
Vent, la det krype inn. Har du en varmepistol kan man varme litt. Noen ganger kan det ta et par dager, opptil en uke.
Etter hvert kan man prøve litt, når det begynner å løsne, så arbeid inn mer olje og dra frem og tilbake. Når det endelig løper hele gjenge-lengden, tørk rent og smør med det som skal være, jeg ville anbefale noe vanlig ukomplisert smørefett.
Så gjelder det å ta fra hverandre, tørke rent og smøre igjen en gang per år, før det setter seg fast.

• Liker
Smackbonk
  • Laddar…
Takk for tips! Den ligger allerede i olje men skulle trenge den i morgen... slurvete å la det gå så langt! Jeg skal prøve å fremskynde prosessen!

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
mja...ibland går man glipp av ting...på noe vis har jeg jo tilegnet meg denne kunsten...:oops:

• Liker
Smackbonk
  • Laddar…
T
Har du et skruestikke så sett fast den der og så bare ta i for kongeriket og fedrelandet med et skralle.

T TechChad skrev:
Har du et skruestikke så sett fast den der og så bare ta i for kongen og fedrelandet med et skrallehåndtak.
Har vurdert det, kjente på den i skruestikken men gjetter at skruen kommer til å bøyes før dette løsner...

T TechChad skrev:
Har du et skruestikke så sett fast den der og så bare ta i for kung og fosterland med et skralle.
Håper du ikke mente alvor med det der? Akkurat så man ødelegger joxet totalt...

• Liker
Appendix
  • Laddar…
T
Smackbonk Smackbonk skrev:
Har fundert på det, kjente på den i skrustikka men gjetter at skruen vil bøyes før dette løsner....
Nae der føles det som at grensen går.

Fotografen Fotografen skrev:
Håper du ikke mente alvor med det der? Akkurat så man ødelegger joxet totalt...
Sitter den bare så fast at man ikke kan skru den i hånden så føles det som en god løsning. Nei selvfølgelig mener jeg ikke at man skal ta i så det går i stykker, men føle på det om det kan hjelpe. Det er lettere når man har den til å sitte fast i noe.

Til orientering er det svenske navnet sargsprint akkurat som nevnt ovenfor! Skal prøve å løsne greiene, men ellers har biltema lignende som vil fungere!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.